Monday, July 9, 2012

~Rumah terbakar panggil bomba !!~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum...

Alkisahnya..
Semalam waktu aku, Incik Hubby dan anak-anak tengah melepakkan diri kat bilik menonton..
Masa tu lebih kurang dalam pukul 11.30 malam..
Waktu malam-malam macam ni memang selalu Incik Hubby kelaparan..
Maka, selaku seorang isteri solehah (ayat tak boleh blah ! haha..)
Aku pun turun la ke dapur untuk masak apa yang patut..
Waktu kat dapur tu, aku ada dengar macam suara orang menjerit..
Lepas tu dengar pulak bunyi motor lalu lalang..
Aku duk fikir mungkin ada orang kena ragut kut..
Tapi tak berani la nak intai..
Lepas tu senyap je..
Ingatkan bila naik kat bilik tv tu nak bagitau Incik Hubby la..
Tapi terlupa la pulak ! Sampai la Incik Hubby nak pergi toilet..
Dari luar bilik aku dengar Incik Hubby tanya..
"Be, ada masak apa-apa ke kat bawah ?"
"Eh ! Takde la.. Dah tutup semua api tadi," jawab aku tanpa menyangka apa-apa pun kejadian..
Incik Hubby yang tak puas hati terus turun ke dapur..
Kejap tu aku dengar ada bunyi orang bercakap-cakap kat tepi rumah..
Aku intai kat tingkap..
Diorang duk fokus kat belakang rumah kitorang..
Aku pun pergi la ke bilik belakang, nak tau apa terjadi..
Rupa-rupanya rumah belakang dah terbakar..
Aku tukar baju, pakai tudung then terus keluar..
Aku duduk kat belakang rumah, nampak asap tebal keluar dari rumah tu..
Actually, rumah tu pun ada anak istimewa.. Setiap hari dengar suara budak tu..
Tapi tak tau la macam mana istimewanya dia..
Aku keluar tak lama, pasal risau anak-anak dalam rumah..
Masuk dalam rumah aku pun pergi balik kat bilik belakang..
Cuba rakam kejadian tu dalam gelap..
Nampak la juga asap yang tebal tu..
Tak lama lepas tu Incik Hubby pun balik..
Aku tanya apa sebab rumah tu terbakar..
Dia kata anak istimewa orang tu pergi bakar tilam dalam bilik dia..
Nasib baik ada yang sedar, kalau tak, memang dah tak selamat la..
Balai bomba pun memang dekat sangat..
Ada dua kereta bomba semalam..
Kesian jiran aku tu.. Nasib baik tak ada kemalangan jiwa..
Ye la, benda dah nak jadi.. Tak boleh cakap apa la..
Cuma lain kali kena berhati-hati dengan anak-anak kita..

*Nampak tak asap yang keluar tu ? Bilik tu je yang terbakar kut..

**Teringat pulak, kakak-kakak aku pernah pergi bakar tilam kat dalam bilik sampai terbakar rumah kami.. Nasib baik aku tak turut serta time tu.. Haha.. Oh ! Aku belum ada lagi.. Hehe..**

-AkU-
Syurga Addin..
14:07 petang..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment