Friday, August 3, 2012

~Jawapan Untuk Soalan Di Formspring..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Setelah beberapa hari berpuasa dalam keadaan panas terik..
Pagi tadi hujan lebat turun juga..
Alhamdulillah.. Sejuk terasa hingga ke malam..

Baru kejap tadi aku buka email..
Ada satu soalan dari seorang pembaca Syurga Addin di ruangan Formspring..
Ini soalan dia..

"Betul ke u jaga elok anak u imad tu? i dgr khbr dr sedara2 u, u selalu cubit imad n ikat dia kat car seat selama beberapa jam, betul ke?"

Aku dah jawab secara ringkas kat Formspring..
Kat sini aku nak bagi jawapan yang lebih panjang..
Biar pembaca tu faham situasi..

Puan,
(Saya panggil puan sebab hanya orang perempuan yang kebiasaannya mengumpat)
Mendengar tanpa melihat..
Sama la seperti menghukum tanpa menghakimi...

Tak ada seorang ibu yang tak sayangkan anaknya..
Apatah lagi anak istimewa seperti Imad..
Saya akui, menjaga Imad tak semudah menjaga anak yang normal..
Hanya ibu-ibu yang mempunyai anak seperti kami yang faham situasi ini..
Mereka yang mempunyai anak yang normal tak akan pernah faham..
Imad sememangnya tak pernah mendengar kata..
Tak boleh atau tak tahu, itu saya kurang pasti..
Tapi yang pastinya Imad tak faham arahan..
Kebiasaannya di rumah sendiri..
Imad akan dibiarkan bebas dalam biliknya sendiri..
Cuma bila berada di rumah orang lain..
Imad perlukan kawalan yang lebih lagi..
Sebabnya ???
Takut Imad akan sepahkan rumah orang dan rosakkan barang-barang di rumah orang..
Ini bukan kemungkinan, tapi sesuatu yang pasti..
Rumah yang saya kerap bertandang..
Hanya la rumah mak saya atau pun rumah keluarga mertua..
Bila dirumah mak saya, Imad memang saya biarkan bebas..
Sebab ruang rumah yang tak begitu besar..
Membuatkan saya mudah memerhatikan Imad..
Mengikut soalan itu..
Mudah untuk saya buat kesimpulan..
Keadaan itu adalah sewaktu saya di rumah mertua di Kelantan....
Kerana hanya di sana saya letak Imad dalam car seat..
Itu saya lakukan sewaktu saya nak buat kerja-kerja rumah..
Ia la.. takkan duduk rumah mertua nak goyang kaki kan ?!
Rumah di sana besar (saya rasa Puan sedia maklum)..
Maka, saya perlu pastikan Imad selamat dan tak akan melakukan apa-apa kerosakan di rumah itu..
Ini saya lakukan sebab..
Pernah di suatu ketika sebelum saya meletakkan Imad di dalam car seat..
Saya waktu itu sedang menguruskan Ummi mertua..
Imad terbiar tanpa penjagaan sesiapa..
Apa yang terjadi ???
Imad telah pecahkan sebiji gelas di dapur..
Dan hampir-hampir terluka oleh serpihan gelas itu..
Maka salahkah saya meletakkan Imad di dalam car seat semata-mata untuk keselamatan Imad ???
Untuk soalan yang kedua..
Saya cubit Imad banyak kali ???
Haha.. Tipu la kalau kata seorang Ibu tak pernah letak tangan pada anaknya..
Saya akui saya pernah cubit Imad..
Kenapa ???
Bertujuan untuk mengajar..
Cuma kalau la berkenaan cerita yang "SAUDARA-SAUDARA SAYA" ceritakan itu..
Jawapan saya mudah saja..
Saya tak akan cubit Imad depan orang suka-suka, melainkan kalau..

1. Imad rosakkan barang orang..
2. Imad sepahkan barang orang..
3. Imad sakitkan anak orang..

Itu bertujuan untuk bagi orang itu tak marah dengan Imad..
Biar saya cubit Imad sebelum orang lain yang buat..
Dan dengan harapan itu akan jadi peringatan buat Imad walaupun saya tahu semua tu tak mungkin..
Kalau tanya saya banyak kali kah saya cubit Imad ???
Ya, banyak kali (lebih dari sekali)..
Tapi banyak kali lagi saya peluk dan cium Imad..

Betul, susah jaga Imad..
Tapi itu semua dah jadi tanggungjawab saya..
Susah atau senang, tetap saya akan harunginya..
Imad adalah hadiah dan amanah dari Allah swt untuk saya..
Maka saya perlu menjaga amanah itu sebaiknya sebelum saya pergi mengadapNYA..
Dan Imad juga antara yang akan membantu saya sewaktu meniti di Titian Sirat di akhirat kelak..
Bukankah Imad itu anak yang istimewa ???

Harap-harap dengan jawapan ini..
Puan akan berpuas hati la hendaknya..
Terima kasih sudi membaca Syurga Addin..
Yang baik itu dari Allah swt, dan yang kurang itu dari diri saya sendiri..
Semoga Allah swt akan memberi hidayah  kepada kita semua.. Aameen..

"Nabi saw menerangkan makna Mengumpat dalam Sabdanya:

Tahukah kamu apa Ghibah itu? Para sahabat menjawab, "Allah dan rasulNya lebih mengetahui" Beliau bersabda: Menyebut-nyebut sesuatu tentang Saudaramu hal-hal yang dia tidak Sukai.

Ditanyakan: bagaimana halnya jika apa yang Aku katakan itu memang terdapat pada Saudaraku ? Beliau menjawab: " jika apa yang Kamu katakan terdapat pada Saudaramu, maka engkau telah Mengumpatnya dan jika ia tidak terdapat padanya maka Engkau telah Berdusta atasnya. (Hr Muslim)"


*Kita selalu mudah memandang khilaf orang lain, tanpa kita sedar khilaf di dalam diri kita sendiri.. Mencari 1000 keburukan dan kesalahan orang terlalu mudah berbanding mencari satu kebaikan orang lain.. Hayat kita di muka bumi ini takkan kekal.. Sudah bersiapkah kita untuk bertemuNYA kelak ???*

*Sedih Imad bila orang sibuk mengata dan mengumpat Ibu.. isk ! isk ! isk !

p/s : Psssttt !! Puan.. Tolong kirim salam saya pada "SAUDARA-SAUDARA SAYA" tu ye !! :D..

-AkU-
Syurga Addin..
01:27 pagi..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment