Monday, December 31, 2012

~Aduhai Dhiya...~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Tak lama je lagi dah nak bertukar tahun..
Tak lama jugak lagi Dhiya nak cukup satu tahun..
Macam tak percaya je Dhiya dah besar.. Hehe..
Besar la tu bila dah satu tahun..
Tapi Dhiya tetap nak menempel dengan aku..
Pantang nampak je kelibat aku..
Mesti Dhiya berkejar nak peluk aku..
Tak dapat peluk badan, peluk kaki pun jadi la..
Haishh ! Dhiya.. Dhiya..
Dhiya memang tak nak kat orang lain..
Kalau boleh 24 jam nak melekat dengan aku..
Tak kira la masa tidur ke, mandi ke, masak ke.. Bila-bila pun..
Hatta masa nak drive kereta pun..
Dhiya tetap nak melekat dengan aku..
Hari tu.. Beberapa minggu yang lalu..
Masa tu Incik Hubby tengah Cuti-cuti Malaysia dengan family My Honey Dew..
Kebetulan petang tu, Imad kena sawan..
Mula-mula kena sekali, selang setengah jam kena lagi..
Nak tak nak terpaksa jugak aku berkejar ke HKL..
Dhiya pulak tak nak duduk kat baby car seat..
Aku letak Imad kat seat sebelah dan Dhiya di atas pangku..
Sambil memandu Prado yang gearnya agak pelik tu..
Alhamdulillah, sampai jugak di HKL dengan selamat..
Dari petang sampai la ke malam..
Dapat keluar hospital lebih kurang pukul 11 malam..
Dalam perjalanan balik ke rumah..
Dhiya tetap melekat dengan aku..
Huh ! Memang mencabar sungguh.. Hehe..
Satu lagi kisah, waktu Ummi meninggal hari tu..
Masa nak balik ke Kelantan..
Incik Hubby satu kereta dengan My Honey Dew dan anak-anak..
Aku, Imad, Dhiya dan sorang lagi anak satu kereta..
Memandangkan Dhiya tak nak kat orang lain..
Maka Dhiya duduk dalam baby car seat kat seat sebelah..
Mula-mula perjalanan tu oke la jugak..
Dhiya banyak tidur.. sesekali je berhenti sebab nak menyusukan Dhiya..
Tapi lebih kurang 1 jam nak sampai rumah Abah tu..
Dhiya dah mula buat hal..
Dhiya nak duduk atas pangku aku je..
Maka aku terpaksa memandu dalam keadaan hujan, malam, penat, tak berapa nampak dan Dhiya atas pangku..
Memang agak bahaya, tapi nak buat macam mana..
Sebelum tu aku suarakan pada Incik Hubby nak mintak tukar drive dengan My Honey Dew..
Tapi Incik Hubby minta aku bawa sampai ke Kelantan..
Katanya My Honey Dew tak boleh drive macam mana aku drive..
Aku ikutkan saja la..
Alhamdulillah, dalam keadaan macam tu sampai juga di rumah Abah selepas lebih kurang 8 jam perjalanan..
Masa nak balik Kuala Lumpur pulak..
Tetap keadaan yang sama..
Incik hubby, My Honey Dew dan anak-anak satu kereta..
Aku, Imad, Dhiya dan seorang lagi anak (Balqis) satu kereta..
Mula-mula tu oke la jugak..
Lepas beberapa ketika, aku dah mula hilang tumpuan..
Dalam keadaan panas, mengantuk, Dhiya buat hal, Balqis tidur tak sedar diri sampai Imad buat macam-macam kat belakang..
Aku pun call Incik Hubby minta tukar anak lain sambil cuba pujuk Dhiya untuk tidur..
Tukar Balqis dengan Darwish..
Boleh la tahan setakat nak tengok Imad..
Dhiya tetap aku yang kena control..
Tapi 30 km sebelum sampai Gua Musang..
Kepala aku dah sakit, mata dah kabur, Dhiya pun buat hal..
Aku bawa slow je, sambil layan situasi sementara nak sampai Gua Musang..
Sebab Incik Hubby janji akan tukar driver sampai sana..
Tapi bila keadaan dah tak terkawal, tukar jugak driver sebelum sampai Gua Musang..
Dalam Prado, aku ambil Panadol 2 biji dan cuba nak lelapkan mata..
Kurang-kurang dapat lelap barang sejam-dua kira oke la..
Boleh la reda sakit kepala ni..
Tapi... Tak sempat nak lelap 15 minit..
Imad kat belakang duk main tarik-tarik kepala aku..
Darwish yang diharapkan untuk tengok Imad dah berdengkur kat belakang..
Arggghhhhhh !! Memang tak boleh reda sakit macam ni..
Keadaan berterusan sampai la kami berhenti solat kat masjid sebelum sampai Raub..
Aku mintak Incik Hubby cakap dengan My Honey Dew tolong drive sampai Kuala Lumpur..
Sebab aku tak boleh tahan sakit macam ni nak drive..
Apatah lagi dengan Dhiya yang tak boleh berenggang macam ni..
Habis solat tu, Incik Hubby kata tak apa la, My Honey Dew bawa sampai rumah..
Tapi baru 5 minit kereta bergerak, My Honey Dew call Incik Hubby bagitau dia tak larat nak drive..
Dalam keadaan terpaksa, aku bawa kereta jugak..
Masa tu hanya Aku, Imad dan Dhiya saja dalam kereta..
Yang lain semua dengan Incik Hubby..
Dengan sakit kepala, pening, pedih mata, pandangan kabur dan Dhiya atas pangku..
Aku bawa kereta juga..
Alhamdulillah, sampai juga di Kuala Lumpur dengan selamat..
Tak tunggu apa, aku angkut Imad, Dhiya dan semua barang-barang masuk dalam rumah..
Dapat letak kepala 5 minit, Incik Hubby muncul depan rumah..
Dia ingat nak tolong angkut barang, tapi semua aku dah settle kan..
Borak lebih kurang, aku mintak Incik Hubby belikan makanan dan panadol..
Kat rumah baru la Dhiya nak tidur..
Aduhhhhh... Lepas makan dan solat, aku pun tidur..
Tak sampai 10 minit dah belayar, sebab makan panadol..

Dhiya.. Dhiya..
Hati geram bila Dhiya buat perangai..
Tapi bila tengok muka kesian Dhiya, aku tak jadi nak marah..
Sama la Incik Hubby pun..
Kadang-kadang nak marah bila Dhiya panjat-panjat Incik Hubby masa bangun pagi..
Tapi bila pandang muka Dhiya tak jadi nak marah..
Aduhai anak.....................

*Ini la kerja Dhiya tiap petang.. Tengok orang main basketball kat tepi rumah.. 

*1 tak semestinya yang utama, 2 tak semestinya mengalah sentiasa.. Sebab hidup ini macam putaran roda.. Kadangkala kita di atas dan adakala kita di bawah.. Bukan selamanya kita hidup akan berada di atas sentiasa.. Muhasabah diri..*

-AkU-
Syurga Addin..
17:47 petang..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment