Thursday, February 28, 2013

~Ohh Makanan Kampung..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Petang-petang macam ni berehat dengan anak-anak memang satu perasaan yang best..
Betul la.. Hari-hari aku duduk dengan anak-anak..
Tapi setiap hari bukan perkara yang sama kita tempuh..
Pasti ada kelainan untuk setiap hari tu..
Menonton kerenah anak-anak yang makin membesar..
Buatkan aku bersyukur dengan kehidupan yang diberikan oleh Allah swt..
Alhamdulillah, syukur.......
Incik Hubby pun seronok bila aku bercerita tentang kerenah anak-anak yang pastinya tak dapat dinikmati..
Kadang-kadang katanya dia jeles bila aku dapat melihat setiap detik pembesaran anak-anak..
Tapi tak apa la, sekurang-kurangnya aku sentiasa bercerita tentang anak-anak bila ada kesempatan kami bersama..
Dia mendengar cerita anak-anak membesar, walau tak dapat melihat setiap detik..
Itu sudah mencukupi..

Bercakap tentang Incik Hubby..
Betul la orang kata "Life Begin At 40"..
Incik Hubby dah nak masuk usia 44 untuk tahun ni..
Ada bermacam perubahan yang berlaku..
Salah satunya bab makan..
Kalau dulu dia tak cerewet mana pun..
Dia akan makan apa saja yang aku masak..
Tapi sekarang, dia lebih senang "order menu" bila masuk waktu makan.. Hahaha..
Memang betul-betul jadi boss..
Selera dia sekarang lebih ke arah masakan kampung..
Macam orang mengidam lagaknya..
Bermula dari tahun lepas..
Tapi kebanyakan yang dia minta, memang aku boleh masak la..
Ikan pari asam pedas, ikan selar asam rebus, lemak pucuk ubi, lemak pucuk paku, lemak telur itik, lemak daging salai campur rebung, lemak terung bulat kecik, lemak ikan keli salai dan macam-macam lagi..
Itu mungkin menu biasa bagi orang bandar juga..
Tapi aku rasa bab daging salai dan ikan keli salai tu, jarang la orang bandar masak..
Ada lagi yang mungkin orang bandar tak pernah makan, jarang makan, atau tak tau pun benda tu boleh makan..

*Ini antara makanan yang susah aku nak cari kat KL ni.. Kalau balik Kampung Dusun baru la dapat makan..

Pucuk labu tu, aku baru pertama kali makan masa balik Kampung Dusun minggu lepas..
Ijah masak lemak kuning campur daging cincang..
Memang sedap hingga menjilat pinggan..
Pucuk Meranti tu pulak, dah jadi menu setiap kali balik kampung..
Kalau tak masak goreng cili, dibuat ulam makan dengan budu je..
Fuyooooo ! Tak ingat betul kesedapan dia..
Terung hijau tu buat masak lemak kuning atau celur buat ulam je..
Terung telunjuk tu pulak sedap dicelur dan makan dengan sambal gesek..
Perggghhhh !! Memang first class la..

*Ini juga antara makanan yang entah ada atau tidak kat Kuala Lumpur ni..

Siput gondang tu setiap kali balik kampung, memang Incik Hubby dan anak-anak akan sibuk cari kat sungai..
Kadang-kadang aku pun ikut sekali..
Saja nak merasa jadi budak kampung balik..
Siput tu sedap goreng cili campur dengan Keladi itik tu..
Kalau kat Kampung Dusun, diorang panggil Keladi Semail..
Aku pun tak tau kenapa nama "Semail" pulak.. Hehe..
Cendawan tu masak sup pun sedap, goreng saja pun sedap..
Pucuk paku tu ada orang panggil Pucuk Midin..
Macam pucuk paku jugak cuma dia kaler merah..
Goreng saja pun sedap..

*Ini kalau masak lemak cili api, memang terangkat laaaa..

Daging salai dan ikan keli salai ni memang sedap..
Cuma rajin atau tak je nak salai benda-benda ni..
Menu salai masak lemak cili api memang terkenal pada Oghang Nogoghi..
Ini menu utama la jugak..

Ini baru cerita je..
Kalau sape-sape nak datang rumah aku..
Waktu tu baru je balik dari Kampung Dusun..
Memang merasa la nak makan salah satu dari menu di atas..
Aku tak la kata yang aku masak sedap..
Tapi kalau dah Incik Hubby pun makan bertambah..
Siap order untuk masak hari-hari..
Sedap la agaknya.. Hahahaha.. (masuk bakul angkat sendiri)
Ini bukan nak bangga diri..
Tapi ada satu hari tu aku masak terung kecik masak lemak kuning..
Ayam goreng, Ulam pegaga dan sambal Pilah..
Ada la member Incik Hubby datang rumah..
Mula-mula diorang tak nak makan, dah kenyang katanya..
Tapi bila Incik Hubby buka je tudung saji..
Sorang-sorang melangkah ke meja makan..
Last sekali, masing-masing tak cukup sepinggan makan..
Haaaaa.. Ni ada satu lagi menu yang membuka selera Incik Hubby..
Sambal Pilah.. Hehe..
Sambal ni aku je tau nak buat..
Aku namakan Sambal Pilah sebab ianya memang pedas (orang Nogori la katakan..)
Tapi walaupun pedas, rasa nak makan berkali-kali..
Itu la penangan sambal ni..
Bukan aku yang kata, tapi orang lain yang kata..

Itu je la cerita pasal makanan yang aku nak share kat sini..
Yang tak pernah makan, boleh bayangkan je la ya.. Hehe..

**Kata orang nak menambat hati suami melalui perutnya.. Kalau perut kenyang, hati pun senang.. Betul ke ?? Entah la.. Aku pun tak tahu.. Yang aku tahu, Incik Hubby jarang sangat nak puji masakan aku.. Tapi kalau aku tengok dia makan bertambah atau berulang, maknanya dia puas hati.. Kalau tak, jangan kata nak makan, jeling pun jangan harap la..**

***Kalau makan macam ni hari-hari, mau bulat badan aku.. Haishh !! Sekarang ni pun dah agak chubby.. Tapi takpe.. Incik Hubby tak kata apa pun.. Hehe..***

-AkU-
Syurga Addin..
22:17 malam..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment