Sunday, July 19, 2015

~Selamat Jalan Ya Ramadhan..~

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamu'alaikum wbt..

Pantas sungguh masa berlalu..
Sedar-sedar saja, kita sudah pun melalui saat akhir Ramadhan..
Alhamdulillah, tahun ni dapat juga puasa penuh sebulan..
Sudah 5 tahun aku dapat berpuasa penuh..
Tahun 2011 sebab mengandungkan Dhiya..
Tahun 2012 sebab penyusuan eksklusif dan berterusan Dhiya..
Tahun 2013 sebab mengandungkan Iyad..
Tahun 2014 sebab penyusuan eksklusif Iyad..
Tahun 2015 urmmmmmm..
Jeng.. Jeng.. Jeng.. Heeheehehe..
Rezeki Allah swt bagi pada aku, maka dapat la aku menunaikan rukun Islam yang ketiga..
Alhamdulillah, syukurrrrrr..

Ramadhan kali ini tidak sesibuk Ramadhan yang lalu..
Sebab untuk tahun ni, kami tak meniaga..
Jadi, banyak masa di rumah saja..
Incik Hubby mungkin tak sesibuk aku..
Kerja aku banyak bertunggu tangga di pejabat pos untuk pos barang customer..
Mujur pejabat pos dekat..
Masa yang selebihnya ialah mengasah bakat aku di dapur.. Ehehehehe..

Seronok sangat Ramadhan kali ini..
Bangun sahur lebih kurang pukul 4..
Sediakan apa yang patut..
Kejut Incik Hubby bangun..
Sahur sama-sama..
Then Incik Hubby pi solat Subuh kat masjid..
Aku kat rumah je..
Petang siapkan juadah berbuka pula..
Ni jadual kalau Incik Hubby kat rumah laa..
Kalau Incik Hubby outstation..
Bangun sahur pukul 5..
Makan apa yang ada..
Berbuka pun macam tu..
Makan apa yang ada je..
Bukan malas.. Ekekekeke.. Takde selera..

Tapi 10 terakhir Ramadhan..
Kalau Incik Hubby tak outstation kerja..
Kebiasaannya dia tak tidur malam..
Sampai pukul 3.30 pagi, dia pun keluar ke masjid untuk qiamullail..
Seperti biasa, aku di rumah saja..
Incik Hubby balik, kami sahur, then dia keluar balik untuk solat Subuh..
Dan aku menanti Incik Hubby balik sambil tengok TV..
Biasanya TV3, banyak rancangan bagus-bagus..
Sedar-sedar, ada orang bagi salam, peluk dari belakang dan cium ubun-ubun aku..
Yang ni sweet sangat..
Rasa macam baru semalam kawin.. Ehehehee..
Ingatkan sekali tu je la dapat..
Rupanya berterusan.. Ahaahaha.. Best-best..

Tahun ni banyak yang kami bincangkan tentang Ramadhan dan Syawal..
Incik Hubby pun banyak berkongsi isi-isi tazkirah yang dia dengar di masjid..
Sehari dua, kami berbincang tentang Syawal..
Alhamdulillah, perbincangan berlangsung dalam keadaan santai dan tenang..
Aku minta Incik Hubby berikan hak berhari raya untuk Imad, Dhiya dan Iyad..
Dan aku harap "orang" yang tak fikirkan hak anak-anak ini agar punya perikemanusiaan sikit..
InsyaAllah, aku pegang janji Incik Hubby..

Sayu rasa hati bila Ramadhan sudah pulang dari menjadi "tetamu" kita..
Entah berjumpa lagi, entahkan tidak..
Mana tahu, ini Ramadhan terakhir kita..
Mudah-mudahan setiap amal ibadat kita akan di terima oleh Allah swt..
InsyaAllah, ameen yarobbal 'alameen..



*Ramadhan kali ini buatkan hati aku terlalu cepat tersentuh.. Tengok atau baca cerita orang susah pun dah cukup buat aku mengalirkan air mata.. Perubahan hormon barangkali.. Hujan rahmat di pagi hari 3 Syawal.. Moga membawa bersama bahagia dan kegembiraan untuk kita.. InsyaAllah.. Ameen, yarobbal'alameen..*

-AkU-
Syurga Addin...
07:07 pagi...


2 comments:

  1. salam aidilfitri maaf zahir batin., ;p

    ReplyDelete
  2. benar2 sangat menarik dan sangat bermanfaat sekali artikel ni gan..
    mantap deh pokoknya..
    salam kenal dan salam sukses gan.

    ReplyDelete