Monday, November 2, 2015

~Outstation atau Bercuti ?~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Sekarang ni hari-hari hujan..
Memang duk berkampung atas tilam dengan anak-anak.. Hahaha..
Incik Hubby pun tak ada..
Syok woooooo..
Kerja-kerja lain kasi tangguh dulu..
Bagi rehat satu hari untuk diri sendiri..

Semenjak dua menjak ni, Incik Hubby sibuk outstation..
Boleh kata setiap minggu dia outstation..
Kalau dulu, memang kami selalu ikut..
Tapi la ni, malas la pulak..
Banyak benda boleh buat kalau duk rumah..

Minggu lalu waktu tengok TV sambil berbaring berdakapan..
Incik Hubby cakap..

"Lama dah tak duduk tengok TV macam ni kan ?"

Saya jawab..

"Iya la, dulu TV dalam bilik depan katil.. Celik mata, capai remote, dah boleh tengok TV.. Tak pun, nak tidur, capai remote dah boleh tutup TV.. Tak payah nak susah payah bangun bagai.. La ni TV duk bilik lain."

Yang bestnya, Dhiya dengan Iyad pun tak kacau Ibu dengan Ayah duk tengok TV..
Suasana damai tu berlanjutan sampai la habis siaran..

Time nak tidur tu, Incik Hubby duk komplen bosan outstation sorang-sorang..
Takde orang nak layan dia drive..
Katanya, saya the best co driver so far..
Hahahaha.. Ayat nak membodek sungguh..
Dia duk ajak saya pi outstation sekali..
Saya pun jawab..

"Boring la.. Abang pi sana ada kerja, kami ni duk la rumah sampai ke sudah.. Nak bawak pi jalan-jalan pun takde masa.. Serupa la duk kolumpo.. Lagipun nanti pokok-pokok tak berjaga.. Yang lagi penting, sana takde internet laa.. Macam mana nak bisnes gini.. Malas la nak ikut.. Kut la ajak pi bercuti, best la jugak.. Cuba ingat balik, berapa tahun dah kita tak pernah pi bercuti ?"

Nampak tak alasan tu ?? Hahahaha..

Incik Hubby jawab..

"Sabar la.. InsyaAllah, sikit masa nanti ada rezeki kita pi bercuti ya.. Nanti kita plan sama-sama."

"Orang bukan kisah pun nak cuti ke mana ? Tak demand pun suruh bawak pi bercuti tempat bukan-bukan.. Tapi, apa la salahnya sesekali ajak.. 'Jom balik bercuti Bukit Abal!' Best la jugak dengar.. Ni asyik la ajak ber outstation.. Memang tak dapek la."

"Kena faham la, Abang kan kerja.. Bukan outstation suka-suka."

Kuikuikui.. Best pulak topic malam tu..
Saya sambung lagi..

"Cuba Abang kira pulak, berapa kali Abang balik "bercuti" dengan rombongan Cik Kiah ? Cuti Sekolah, Cuti Raya Aidilfitri, Cuti Raya Haji, Cuti bla..bla..bla.."

Saya stop kat situ je.. Orang lelaki ni bukan suka perempuan membebel ni..

"Oke, next time kita balik cuti Bukit Abal, takpun kita balik kampung Melaka atau Negeri Sembilan.. Oke tak?"

Fuhhhh.. Ni pancing perasaan ke sungguh ikhlas ???
Hahahaha.. Tak kisah la..
Ada rezeki, boleh la balik kampung atas nama "BERCUTI"..

Sebelum malam yang sejuk tu jadi bahang, saya pun sambung lagi..

"Tak kisah la kalau tak dapat balik kampung pun.. Jom la bawak anak-anak keluar berjalan-jalan.. Kesian diorang terperuk je kat rumah.. Bukan nak pi tempat dasat-dasat pun.. Bawak pi taman pun oke la.. Boleh la anak-anak tengok dunia jugak.."

Dan cuaca pun bertukar sejuk dan damai semula..
Esoknya Incik Hubby bawak la kami jalan-jalan tengok dunia luar..
Hahahaha.. Macam tak pernah tengok je gayanya..

Saya bukan isteri yang demand lebih-lebih..
Faham situasi suami..
Minta sekadar yang termampu untuk dicapai..

Malam sebelum Incik Hubby outstation tu, saya mengomel lagi..

"Kesian la kita ni kena tinggal lagi.. Asyik kena tinggal je.."

Buat muka sedih..

"Abang pergi sekejap je ya.. Tak apa la.. Abang tinggalkan hati Abang, dan abang bawa hati Sayang bersama-sama.. Jadi abang akan selalu dekat dengan Sayang.."

Huhhhh ???? Serius ???
Suami saya kah ini ??
Hahahahaha.. Saya ketawa sungguh-sungguh dengar Incik Hubby cakap cenggitu..
Macam tak percaya pun ada..
Muka Incik Hubby pun tersipu-sipu sebab saya ketawakan dia..
Iya la, dia bukan reti susun ayat bunga-bunga gitu..
Tak tau la tersampuk apa pulak malam tu..
Memang jadi bahan la.. Muahahahaha..
Tapi bila ingat balik, best la jugak..
Sesekali tu yang beri makna mendalam..
Hahaha.. Aduhai suami..

*Ni time pergi MABOPA kat Dataran Underground semalam.. Seronok anak-anak dapat berjalan..

**Dari dulu pun saya tak pernah minta yang bukan-bukan dengan suami.. Cukup apa yang ada.. Rezeki Allah bagi.. Bersyukur dengan apa yang ada.. Ada insan lain lebih bernasib malang dari kita.. Muhasabah diri..**

-AkU-
Syurga Addin..
18:07 petang..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment