Monday, November 2, 2015

~Whatsapp Menyatukan Kita..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Berhari-hari duk pasang angan-angan nak update blog..
Malangnya masa tak mengizinkan..
Tiba-tiba pulak banyak kerja nak kena buat..
Agak perasan sibuk la jugak.. Hehe..
Incik Hubby takde..
Outstation, esok malam balik kut..
Mujur la sepanjang masa seminggu ni tak ada kejadian emergency..
Kalau tak, menggelabah puyuh jugak la..
Alhamdulillah..

Masa mula-mula tau pasal whatsapp ni, saya tak la excited sangat..
Pasal pakai tepon pun cokia (baca NOKIA) je..
Tak teringin pulak nak pakai sematpon ni.. Hehe..
Dari dulu pun sebenarnya, saya bukan la penggila phone model baru..
Rasanya dari sejak kerja sampai la sekarang, baru 3 kali saya beli phone sendiri..
Yang lain semua orang bagi..
Kalau nak dihitung phone saya, boleh la buka mobile stokis.. Hahaha..
Termasuk la sematpon yang saya guna sekarang ni..
Disebabkan orang dah bagi, maka terpaksa la saya pun menerjunkan diri ke dalam group 'berwhatsapp".. hehehe..

Masa mula-mula mencuba tu, hanya kawan-kawan rapat je saya chitchat..
Iye la, baru beginner kan..
Bila dah masuk fasa intermediate baru la up sikit masuk group..
Group yang mula-mula saya terjun ada la Group Mama2..
Geng kat dalam ni semua ex-school mate time sekolah kat Ampang dulu..
Dah nama pun Group Mama kan, mesti la semua gegurl..
Macam-macam nickname saya letak untuk diorang..
Ada Mrs. Bakery, Cekgu, Cik Mardi, Pn. Astro, Kembor 3, Cik Bambam, Bini Gengster.. Hahahaha..
Seronok jugak ada group ni..
Meriah la sikit tepon saya.. Kejap-kejap berbunyi mesej whatsapp..
Kalau tak, tepon duk mana pun saya tak peduli..
Pasal jarang nak berbunyi.. Hehe..


Bila dah masuk fasa expert..
Saya yang buat group..
Khas untuk adik-beradik..
Itu pun pasal diaorang dah pakai sematpon..
Dan jugak dah belajar guna whatsapp..
Kalau tak, pakai sms atau call saja la..
Dalam grup FAMILY ni pun ada nick name jugak..
Saya sendiri diaorang gelar Housewife..
Untuk diaorang saya letak Cekgu Pekan, Doktor Kuantan, Tokey Santan dan Kerani Langat..
Ini semua kakak-kakak saya..
Sorang je tak join pasal dia tak pakai sematpon..
Yang adik-adik tak join pasal diorang budak lagi..
Mana nak join orang-orang yang dah matang macam kami ni.. Kikikiki..

Saya jugak ada join grup-grup tertentu..

Antaranya Grup Buku..
Kat sini kami pencinta buku berkenalan..
Bertukar-tukar pandangan tentang buku..
Berkongsi idea tentang kualiti sesuatu buku..
Memberi pandangan dan kritikan yang membina..
Berjual beli buku antara sesama ahli..
Memang kami tak mengenal antara satu sama lain..
Tapi, minat yang menjadikan kami serasi..

Saya juga join Grup Kebun..
Ini pun bermula lepas saya join Grup Kebun Bandar di fesbuk..
Sama juga, kami memang tak saling mengenali..
Tapi kerana minat yang sama..
Maka kami boleh berkongsi idea, berkongsi tips untuk menanam..
Bertukar-tukar benih tumbuhan..
Mereka yang ada dalam Grup Kebun ni tak lokek dengan ilmu..
Sedikit sebanyak, saya dapat ilmu tentang perkebunan..
Dan aku aplikasikannya di kebun kecil aku..

Satu lagi Grup Tudung..
Walaupun saya penjual utama dalam Grup ni, tapi saya bukan admin..
Grup ni ditubuhkan oleh seorang rakan baik, semata-mata untuk bagi peluang saya promosi dan menjual Tudung..
Perghhhh.. Terharu sungguh..
Katanya, dia bukan nak untung tapi nak tolong member berniaga..
Alhamdulillah, walaupun kebanyakan ahli grup saya tak kenal, tapi sambutan sangat menggalakkan..
Memang mudah sungguh rezeki saya dalam grup ni..
Dah lama dalam grup ni, dah mesra dan macam dah kenal lama la pulak..

Beberapa lagi group yang lain..
Grup berniaga, Grup Dropship, Grup ex officemate, Grup ex-school mate sekolah Cheras, Grup menjahit, Grup sembang, Grup.. Grup.. Macam-macam lagi Grup..
Walaupun tak aktif di Grup yang lain, tapi sesekali ada saya menyampuk bila kena dengan topic..

Kadang-kala menjadi silent reader ni seronok jugak..
Memerhati tingkah bicara manusia..
Bila ada sesuatu topik yang diutarakan..
Boleh nampak emosi seseorang..
Ada juga beberapa grup yang telah saya tinggalkan..
Mungkin tak serasi kut..

Satu lagi yang saya suka ialah melihat gambar profile.. Hehehe..
Bermacam gambar yang boleh kita jumpa..
Saya tak rajin letak gambar sendiri..
Entah, macam rasa tak best je.. Hehehe..
Letak gambar anak je la manjang..

Whatsapp juga saya gunakan untuk belajar..
Belajar macam-macam perkara..
Iya la, boleh hantar gambar, video, audio..
Boleh dikatakan serba lengkap..

Tapi kan, bila dah lama-lama berkecimpung dalam dunia Whatsapp ni..
Macam boring pun ada..
Jadinya, sekarang ni memang bukan setiap masa saya duk jenguk phone..
Lagipun banyak lagi kerja menanti..
Bila free, baru online..
Maka, berlumba-lumba la mesej masuk..
Pernah saya ikut Incik Hubby pi outstation seminggu..
Saya memang tak guna mobile data..
So, memang takde internet sepanjang seminggu..
Balik je rumah, on WiFi..
Tuuuudiiaaaaaaaaa.. Beribu mesej masuk..
Giler nak habis baca satu hari..
Memang tak la..
So, mana group yang memang saya tak aktif, saya hanya scroll lebih kurang je..
Tengok yang penting-penting je..

Sekarang ni phone memang jarang berbunyi sebab saya mute kan.. Hahahaha..
Ganggu kita nak berimaginasi..
Lagipun anak-anak sibuk main pou dalam phone ni..

Oh, ya.. Disebabkan phone saya dah bertukar..
Jadi banyak no rakan yang kenal melalui alam maya ni dah hilang..
Jadinya untuk menyambungkan silaturrahim..
Sila email saya no anda, saya akan reply no saya..
Yang agak saja-saja nak kacau hidup orang, duk dendiam je la ya..



**Whatsapp ni pun banyak juga disalah guna.. Macam-macam hal dengan Whatsapp ni.. Nak try cari benda lain yang lebih adventure dari Whatsapp.. Hehehe..**

-AkU-
Syurga Addin..
11:17 pagi..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment