Sunday, February 14, 2016

~Adab Yang Semakin Dilupakan..~

Bismilahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Cuaca panas sungguh hari ni..
Hujan rintik-rintik sekejap petang tadi..
Tapi bahangnya hingga ke malam hari..

Tengah duduk santai-santai dengan Incik Hubby..
Sambil-sambil memerhati anak-anak bermain basikal di perkarangan rumah..
Incik Hubby mula buka topik..
"Susah agaknya orang sekarang ni nak ucap terima kasih.."
Saya toleh pandang dia yang duduk di sisi saya..
Agak blur sikit.. Lama sikit, baru saya faham..
Saya hanya terangguk-angguk kepala sambil menguis anak pokok matoa yang masih dalam polibeg..
"Susah tu tidak la.. Tapi biasanya orang ni jadi berat mulut nak ucap terima kasih pada orang yang dia benci atau musuh.." Saya jawab bersahaja..
"Nak ucap terima kasih ni tak boleh pilih bulu macam tu.. Orang berbudi kita berbahasa.. Nanti orang kata kita tak ada adab.." Incik Hubby jeling sekilas saya kat tepi dia..
"Tak boleh fikir macam tu.. Hak kita memberi.. Hak orang untuk ucap terima kasih.. Nak paksa orang cakap terima kasih semata-mata nak jaga adab, tak guna jugak kalau belakang nanti dia mengata balik.." Saya jawab macam tu..
"Apa yang kita semai, itu yang kita tuai.. Kalau benci dan ego yang kita tabur.. Itu la yang akan tumbuh membesar nanti.. Kita ni makin nak sampai penghujung umur dah.. Sampai bila nak tegakkan ego bodoh sombong kita yang melangit tu.." mata Incik Hubby memandang kosong di hadapan..

Saya akui.. Susah juga orang sekarang ni nak ucap terima kasih..
Adab dan budaya tu makin lama makin hilang..
Seingat saya dulu masa kecik-kecik..
Papa saya acapkali ingatkan..
"Kalau orang bagi apa-apa sekalipun, jangan lupa ucap terima kasih.. Jangan sampai orang cakap papa tak tau didik anak-anak dengan adab.." itu ingatan yang saya semat dalam diri..
Anak-anak juga saya didik perkara yang sama..
Harap-harap hingga ke besar mereka akan ikut..

Adab ni bermula dari rumah..
Kalau di rumah pun tak boleh nak didik supaya beradab..
Apatah lagi di luar rumah..
Bukan susah sebenarnya untuk ucap terima kasih..
Tinggal lagi ego dalam diri yang menghalang kita dari berbuat demikian..
Muhasabah diri..

Saya faham apa yang Incik Hubby cuba sampaikan..
Tapi itu la.. Lain orang, lain ragam..
Kita takkan mampu mengubah orang lain melainkan orang itu sendiri yang ingin berubah..

Tengok Incik Hubby terus diam dalam keluhan yang panjang..
Saya teruskan kerja-kerja mencabut rumput liar yang tumbuh dalam pasu pohon kurma..



*Selagi kita bernama manusia, takkan pernah lepas dari salah dan silap.. Akan tetapi setiap ketika Allah beri peluang untuk kita berubah.. Terpulang kepada kita untuk merebut setiap peluang yang ada.. Jangan sampai segalanya sudah terlambat..*

**Hujan turun juga malam ini.. Sekadar membasuh amarah yang tertebar di muka bumi NYA..**

-AkU-
Syurga Addin..
01:27 Pagi..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment