Thursday, March 31, 2011

~Imad belajar jalan~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Hari Ahad yang lepas buat pertama kalinya..
Aku dan Incik Hubby bawa Imad practise jenjalan kat taman..
Jauh juga la Imad berjalan..
Saja je nak test kaki Imad lepas pakai splint tu..
Imad yang sangat seronok..

Jalan sambil kepalanya duk pandang kiri kanan..
Bukan nak tengok jalan..
15 minit je bertahan, lepas tu Imad mula meragam..
Aku buka la splint tu dari kaki Imad..
Uishhh !! Ada kesan merah kat buku lali Imad..
Urmm.. tak boleh jadi ni..
Imad pakai balik kasut tanpa splint..

Paksa Imad jalan lagi 1 round taman tu..
Lepas tu baru berehat kat kerusi..

Setengah jam jugak kitorang duk kat taman tu..
Sempat juga makan aiskrim..
Huhu.. Imad dapat makan sikit je..
Yang lebihnya.. Ibu ngan Ayah la.. Kehkehkeh !!
Nak dekat maghrib baru kitorang balik rumah..
Hehe.. Dapat la Imad merasa jalan-jalan kat taman..
Lain kali boleh pergi lagi..


-AkU-
Syurga Addin...
22:07 malam...

Sunday, March 20, 2011

~Utusan dan fenomena Korea~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum...

Semalam..
Aku duk bersantai dengan Incik Hubby yang menunggu masa nak bertolak ke Kuantan..
Aku pun belek-belek surat khabar Utusan Malaysia..
Tengok muka depan surat khabar kecik tu terpampang gambar seorang perempuan bertudung dengan mulut terbuka (mungkin kegembiraan sangat!) bersama koleksi artis Korea..
Fenomena artis Korea dah lama melanda Malaysia..
Aku masih ingat lagi ~Fenomena Winter Sonata~
Bebudak kat office duk sibuk cerita betapa syoknya cerita tu..
Tapi aku tak pernah layan pun..
Adik-adik aku pun duk sakan melayan cerita-cerita dari Korea..
Aku tak la se-fanatik tu..
Setakat nak tengok gitu-gitu je boleh la..
Tapi nak layan sampai tak bleh buat kerja lain tu..
Jangan harap !!
Oke.. Sambung balik pasal cerita tadi..
Aku pun selak muka surat seterusnya..
Dua page penuh gambar bebudak perempuan Melayu Islam yang sibuk bercerita pasal koleksi dan kefanatikkan masing-masing..
Yang tak tahannya..
Ada yang siap cerita sampai menangis sepanjang jalan dari stadium sampai kat umah..
Even dalam LRT pun masih lagi menangis tersedu-sedu..
Semuanya gara-gara tak dapat menonton konsert artis Korea..
Siap cerita demam seminggu lagi !!
Ok ouh !! Apa dah jadi ni ??
Sampai macam tu sekali fanatiknya..
Sanggup juga mereka-mereka ni mengeluarkan belanja yang besar hanya kerana tak mahu ketinggalan memiliki koleksi artis-artis kesayangan mereka..
Haishh !!
Ada juga yang mengakui hari-harinya tidak sempurna tanpa menonton dan mendengar lagu-lagu dendangan kumpulan dari Korea ini..
Bukan setakat anak-anak remaja saja..
Tapi yang dah dekat senja pun tak kurang hebatnya..
Aduiiiii !!
Urmm.. Aku selalu terfikir..
Pernah tak kita menangis sungguh-sungguh hanya kerana tak dapat solat, mengaji atau berpuasa bila tiba waktu "haram" orang perempuan..
Atau pernahkah kita rasa betapa tak sempurnanya hari-hari kita bila sesaat tak dapat mengalunkan zikir memuji Allah dan RasulNYA..
Ya.. Aku juga tak la sempurna sangat..
Tapi tidak la sampai rasa macam tu bila tak dapat apa yang aku inginkan..
Terutamanya kalau berkaitan dengan artis..
Membazir air mata je kut bila nak menangis pasal diorang ni..
Banyak lagi benda berfaedah untuk kita alirkan air mata tu..
Aku juga hairan kenapa Utusan nak keluarkan cerita sebegini..
Banyak lagi cerita-cerita berfaedah untuk diletakkan di muka depan..
Bangga agaknya perempuan yang wajahnya duduk kat muka depan surat khabar..
Dan mereka-mereka yang dengan penuh bangga menceritakan keghairahan mereka pada artis dari Korea ini..
Tidak la salah meminati..
Tapi biar la berpada-pada..
Jangan sampai fanatik !!



**Kalau ada orang nak marah aku pasal entry ni pun.. Aku tak kisah.. Aku hanya bagi pendapat dan pandangan peribadi aku**

-AkU-
Syurga Addin...
16:07 petang...

~Keluarga aku ! Ending...~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Dah 4 entry aku publish pasal keluarga aku..
Kalau di tengok memang agak besar keluarga aku..
Dan seharusnya meriah bila berjumpa..
Tapi.. tu la..
Keluarga besar tu dah jadi makin kecik..
Kenapa ??
Urmm.. Semua dah besar-besar dan ada yang sudah punya keluarga masing-masing..
Nak berkumpul sesekali pun agak susah..
Disebabkan ramai perempuan..
Maka setiap kali raya semuanya berkumpul dengan keluarga mertua..
Hanya aku je yang tetap stay kat KL beraya dengan keluarga papa dan sesekali dengan keluarga mak..
Itupun kalau diorang tak balik kampung..
Kalau tak..
Hanya aku berdua je dengan Imad menyambut raya kat rumah sendiri..
Maka jadi la hari raya macam hari biasa je..
Sesekali terkenang zaman kecik-kecik..
Sangat meriah bila berkumpul ramai-ramai kat kampung..
Tapi semua tu dah jadi sejarah..
Entah bila la sejarah tu dapat diulang lagi..


**Sedih je bila dengar lagu dendangan Jamal Abdillah ~Keluhan Perantau~**

-AkU-
Syurga Addin...
15:37 petang...

~Keluarga aku ! Part 4~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Untuk entry kali ni adalah sambungan cerita tentang adik-adik aku yang satu mak tapi lain ayah..
Aku ada 3 orang adik-adik lagi.. Semuanya lelaki..
Kisahnya...


Is... Megat Iskandar Muazam Shah..
Ini adik yang sulung.. Masa kecik dulu muka dia sangat cute.. Sama cam aku jugak.. Masa dia kecik dulu aku tak berapa rapat dengan dia.. Sebab tak selalu duk belek dia.. Lagipun bukan aku yang jaga dia.. Bila dah besar-besar camni baru rapat.. Dia adik yang baik sangat.. Walaupun kitorang tak sama ayah, tapi dia banyak tolong aku.. Dan dia memang sangat hormatkan aku sebagai kakak.. Aku satu-satunya kakak yang sama mak yang rapat dengan dia.. Sekarang dia dah kawin.. Jadi tak boleh nak rapat sangat la kan.. Dulu selalu naik motor dengan dia.. Sekarang tak bleh lagi.. Nanti isteri dia jeles !! Hehe.. jangan harap !! Ouh.. aku ingat lagi masa kecik dia ni gagap.. jenuh nak tunggu dia habiskan satu ayat.. Ada sekali tu masa dia tengah bercakap, aku pun sergah dia !! Terus lancar bercakap.. Sekarang ni boleh la control gagap dia tu.. Hehe.. Dia paling hensem dalam adik beradik dia.. Apa pun, aku sayang Is..


Ni la Is.. Hensem kan ?? Ada gak orang ingat dia ni boyfriend aku masa naik motor dengan dia dulu..

Iwan... Megat Zakwan Norazam Shah..
Dia ni masa kecik dulu ada gak aku jaga kejap.. Tapi dulu dia ni pendiam.. Memang tak banyak songeh.. Masa hantar dia kat pengasuh dulu, memang kesian sangat.. Ada ke patut pengasuh tu dera dia.. bagi makan bekas makanan kucing.. Ada kesan seterika la.. Memang tak patut.. Tapi mak aku tak buat apa pun.. Setakan tak hantar lagi kat pengasuh tu je.. Malas mak aku nak bising-bising.. Dah besar ni dia tak berapa hensem la.. Kahkah !! Dia dah habis SPM dua tahun sudah.. Sekarang ni lepak kat rumah je.. Pemalas nak kerja.. Asyik tukar-tukar kerja.. Tak pun jadi pemain kompang separuh masa.. Hehe.. Aku tak rapat sangat dengan dia ni.. Tapi aku sayang Iwan..


Iwan yang duduk depan pakai baju Melayu kuning tu.. Susah nak dapat gambar solo dia ni..

Anip... Megat Haniff Muhibudin Shah..
Dia ni paling besar dalam adik beradik dia.. Kehkeh !! banyak makan !! Sampai seluar sekolah dia tak sampai suku tahun dah kena tukar.. Masa dia kecik dulu aku pernah jadi pengasuh dia.. Masa tu aku tengah tunggu result SPM.. Bagus dia ni.. Tak banyak kerenah.. Dah besar ni pulak banyak kerenah.. Suka menyampuk cakap.. Lagi satu dia cukup liat nak belajar.. Kerja dia asyik main game 24/7.. Mak aku pun dah tak larat nak bising.. Tapi dia cukup takut dengan abang dia, Is.. Kalau susah sangat nak tegur dia, kitorang suruh Is je tegur.. Baru makan saman.. !! Tapi apa pun aku sayang Anip..


Aku selalu kutuk rambut dia nih.. Dia ingat dah habis hensem buat rambut camtu.. Kehkeh !!

Aku dah jarang pergi rumah mak sekarang ni..
So tak rajin la aku jumpa diorang ni..
Kadang-kadang kalau pergi pun susah nak jumpa diorang ni..
Masing-masing ada hal sendiri..
So, aku hanya tanya khabar kat mak aku je la..


-AkU-
Syurga Addin...
13:07 petang...

~Keluarga aku ! Part 3~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Oke.. Ini entry untuk aku ceritakan tentang adik-adik aku..
Untuk entry ni aku akan ceritakan tentang adik-adik yang satu abah tapi lain mak..
Faham ??
Urmm.. Adik la tu..
Cuma kitorang ada mak lain-lain.. Tapi satu abah..

Aten.. Shahdattul Yaohana Fazreen Faten Norhanem..
Dia lain dari adik-adik yang lain.. Masa kecik dia sangat comel !! Tapi bila besar dia lagi "comel".. Hehe.. Maksud aku badan dia agak chubby la berbanding yang lain.. Masa kecik dia banyak cakap, tapi bila dah besar dia paling pendiam.. Dan dia jugak selalu kena buli.. Haha.. Tapi dia tak rapat dengan aku, mungkin pasal dia rasa tak bleh ngam dengan aku kut.. Dulu dia lain, agak dengar cakap.. Tapi sekarang.. Urmm.. Dia dah berubah.. Aku pun tak tau nak cakap macam mana.. Tapi aku sayang Aten..

Wai.. Shahdattul Mawarni Indahwan Shahputri..
Ini antara adik aku yang dapat masuk universiti.. Sekarang dah tahun 2 untuk jadi doktor.. Itupun kalau dia pass exam la.. InsyaAllah.. Kalau dia asyik main-main je.. Boleh gak jadi doktor.. Doktor Ayam !! Kahkah !! Dia ni memang rapat dengan aku.. Banyak benda yang kitorang serasi bersama.. Cuma bab cinta aku tak bleh campur la kan.. Dia tak nak cerita dengan aku.. Takut kena gelak kut.. Hehe.. Masa kecik dulu, dia paling comot, dan paling pendiam.. Tapi dah besar ni dia agak cun la dan paling banyak mulut.. Kahkah !! Kalau balik rumah papa, suara dia yang macam petir tu mesti kedengaran.. Terutamanya bila dia marah adik-adik yang lain.. Memang mengkut jejak Hitler dia nih !! Dia ni bab "harta kau harta aku, harta aku, aku je yang punya" memang cekap !! hehe.. Tapi aku sayang Wai..

Jijie.. Shahdattul Lea Suziana dirgahayu Sri Putri..
Masa kecik dulu, dia adik paling nakal dan degil.. Semua orang kena dengar cakap dia.. Tapi dengan aku memang tak dapat la.. hehe.. Tangan asik naik kat dia je.. Perghh.. Kejam !! Sekarang ni dia tengah belajar kat U jugak.. Ambik business course.. Boleh jadi businesswoman la nanti ni.. InsyaAllah.. Dia ni perangai kasar sikit.. Lebih kurang aku jugak.. Dia agak pemurah la.. Tu pun kalau dia ada sen la.. Kalau tak, memang muka tak malu la kan.. Tapi selalunya memang takde sen.. Kehkeh !! Kegemaran dia adalah.. main sms !! 24 jam dia tak berenti sms.. tengah tidur pun boleh sms.. Aku ingat dia ni bela antu raya la !! Hahaha.. Tapi aku sayang Jijie..


Dari kiri : Wai.. Jijie.. Aten.. masa ni duk kat Flat Sri Sabah, Cheras..


Abang.. Izmar Hardey Iskandar Putra..
Ini satu-satunya adik lelaki yang satu abah dengan aku.. Masa kecik dulu dia sangat comel.. Bila dah besar, dah jadi macam raksasa grodot ! Muahahahha !! Ensem la sikit.. Boleh la.. Hehe.. Masa kecik dulu dia ni agak pemalu, macam perempuan.. Bila ada je orang datang rumah, hatta keluarga pun.. dia akan lari nyorok kat dalam bilik.. Tapi sekarang dah macho.. Dia ni la yang selalu kena marah dengan Wai.. Kena pukul jangan cerita la.. Dah lali agaknya.. Hehe.. Tapi dengan aku, setakat kena marah je.. Itupun pasal temperature aku memang dah boleh control.. Kalau tak, hilang sabar jugak dengan dia ni.. Haha.. Sekarang dia belajar kat  Vokasional ambik bidang ternakan.. InsyaAllah dia boleh berjaya.. Tapi dia ni tak rapat sangat dengan aku.. Tapi aku tetap sayang Abang..


Gambar abang time kecik-kecik tak banyak.. lagipun tak sempat nak scan sebab tahap kemalasan aku memang kronik !! hehe..

Diorang ni memang sejak kecik lagi aku yang jadi pengasuh..
Dari Aten sampai la ke Abang..
Semua pernah jadi anak didik aku.. hehe..
Masa kecik boleh la nak marah ke pukul ke bila buat salah..
Bila dah besar-besar ni..
Nak tegur pun aku rasa cam berat hati sikit..
Kang tegur, ada yang masam muka..
Ada yang tak bertegur sapa.. Susah jugak jadi kakak ni..
Baru la aku faham betapa susahnya kakak-kakak aku dulu nak didik aku..
Tapi aku ni tak la degil sangat pun.. Hehe..


-AkU-
Syurga Addin...
10:17 pagi...

~Jepun dan bencana..~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

"...Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat) ~ Surah Ar-Ruum Ayat 41..."


"...Kemudian orang-orang yang zalim (penderhaka) itu mengubah perkataan (perintah Kami) yang dikatakan kepada mereka dengan melakukan sebaliknya maka Kami turunkan ke atas orang-orang yang zalim itu bala bencana dari langit, dengan sebab mereka sentiasa berlaku fasik (menderhaka) ~ Surah Al-Baqarah Ayat 59..."

Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji'un...

Itu ucapan pertama yang keluar dari mulut aku bila sahaja berita tentang bencana yang melanda Negara Jepun menghiasi wajah-wajah berita..
Tiada apa yang mampu aku perkatakan..
Kita semua dapat tengok apa yang berlaku di sana melalui berita-berita yang saban waktu tersiar..
Setiap hari cerita yang sama kita tonton..
Musibah yang melanda mereka bukan la sesuatu yang biasa..
Ramai yang kehilangan harta benda dan bukan sedikit yang terkorban..
Sesungguhnya kematian tak mengira jantina dan kedudukan..
Sesiapa yang terpilih pasti akan menempuhinya..
Dalam pada ramai yang simpati atas apa yang terjadi pada Negara Jepun..
Tak kurang juga ada segelintir yang memandang ringan pada apa yang terjadi..
Sampaikan ada yang cuba mempersendakan peristiwa ini..
Tidak terkesankah di hati manusia-manusia ini penderitaan yang ditanggung rakyat mereka ?
Malu la sebagai seorang manusia yang seolah-olah tidak punya perasaan..
Cuba letak diri kita di tempat mereka..
Pasti kita akan tahu apa yang mereka rasa bila dipersendakan begitu..
Hari demi hari makin banyak bencana yang kita dengar dan saksikan..
Pernahkah kita terfikir akan terjadi juga bencana di negara kita andai kita terus-terusan melakukan kemungkaran di bumi Allah ini ?
Sudah cukupkah amalan kita andaikata kita yang "terpilih" nanti ?
Jangan terlalu lena dibuai keasyikan dunia..
Kita tak akan tahu apa nasib kita "disana" nanti..
Persiapkan la diri dari sekarang..
Bila-bila masa nama kita akan tersingkir dari watak lakonan dunia sementara..
Untuk terpilih di pentas abadi di akhirat..

**Salam takziah dan sekalung doa untuk penduduk Jepun yang sedang diuji oleh Allah dengan ujian yang maha hebat.. Buat penduduk Malaysia.. Insaf la atas apa yang berlaku**



-AkU-
Syurga Addin...
11:07 pagi...

~Sian kucing tu~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Aku nak bercerita pasal kisah semalam..
Pagi tu lepas aku bangun tidur dan sedang mengemas rumah..
Aku tengok Incik Hubby duk tercegat kat sliding door lama..
Aku tanya dia pandang apa..
Dia cakap ada binatang mati kat depan pagar rumah..
Aku yang rabun ni pun tengok la dari jauh..
"Ouh.. Tu kertas iklan yang orang bagi.." dengan confidentnya aku manjawab..
"Bukan la.. Binatang mati tu.. Siapa la yang letak depan rumah kita ?" Incik Hubby tetap tak puas hati..
"Urmm.. Abang pergi la tengok.." Aku memberi cadangan..
Dia pun sarung baju terus keluar..
Tapi tak pergi dekat la.. Dia usha dari jauh jugak..
Aku pun tanya apa benda tu ? Dia jawab memang binatang mati, tapi tak tau apa..
Aku suruh pergi dekat, dia cakap dia geli..
Maka aku yang berani ni la yang pergi tengok dekat..
Pergghhhhh !! Memang bangkai kucing yang dah takde kepala..
Aku masuk balik then aku cakap kat dia macam tu..
Dia masih lagi dengan teori ada orang letak depan rumah..
Aku keluar balik bawa surat khabar dan plastik..
Aku belek bangkai kucing tu, kepala kucing tu dah penyet rupanya..
Aku tengok ada bekas darah dari tempat kucing tu sampai la kat tayar kereta Incik Hubby..
Ok ouh !! Incik Hubby sudah jadi pembunuh !! Arggghhhhhh !!
Lepas aku etak bangkai tu kat tepi pokok, aku pun masuk rumah balik..
Aku citer apa yang aku tengok..
"Huh !! Bila masa la abang langgar kucing tu ?" Dia tanya balik dengan rasa bersalah..
"Semalam kut masa Abang balik.. Kan dah malam, tak nampak, gelap.." Aku pujuk dia..
"Allahuakbar.. Kenapa la kucing tu duk main kat depan kereta ?" Dia duduk kat atas kerusi..
"Kucing tu pun tak perasan la tu.. Time tu hujan.. Dia nak balik rumah dia kut.. Nak cepat, tak pandang kiri kanan time melintas.." Aku memberi pendapat yang paling bernas..
"Nasib baik Abang tak tengok rapat.. Kalau tak lagi rasa bersalah.." Dia terus pejam mata atas sofa tu..
Tak tau la mengenangkan kucing tu ke atau mengenangkan masalah lain..
Aku pun terus buat kerja-kerja yang lain..
Tapi dalam kepala otak duk terbayang monyet yang aku pernah langgar mati kat highway masa nak balik Kelantan..
Memang tak boleh lupa walaupun dah 6 tahun peristiwa tu..



-AkU-
Syurga Addin...
10:57 pagi...

~Cinta dan pengorbanan~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt...

Bukan semua perhubungan itu membahagiakan..
Cinta dan sayang yang terlafaz dibibir tak semestinya terukir di hati juga..
Itu apa yang aku pelajari selama ini..
Adakala semua itu sekadar lakonan untuk membuatkan hati kita tertambat pada mereka yang melafaz..
Aku bercerita dari pengalaman aku sendiri dan juga teman-teman di sekeliling..
Ya !! Cinta  dan sayang itu sentiasa perlukan pengorbanan..
Tapi bagaimana kita sanggup berkorban atas nama sebuah cinta..
Itu yang menjadi persoalannya..
Apakah segalanya perlu kita korbankan atas nama cinta ??
Pastinya jika kita boleh berfikir secara waras.. Jawapannya ialah TIDAK !!
Tapi bila cinta telah menguasai hati dan jiwa..
Segalanya berkemungkinan..
Kita akan tega melakukan apa sahaja untuk cinta..
Cuma penyesalan dikemudian hari menjadi persoalannya..
Apakah yang dapat kita ubah jika cinta itu bukan lagi milik kita ??
Kita takkan mampu memutar hari untuk membetulkan segala kesilapan dan kekhilafan yang telah kita lakukan..
Apa yang mampu kita buat adalah sekadar menyesali segala keterlanjuran yang lalu..
Akan tetapi apakah kita mampu lupakan segalanya ??
Pastinya tidak..
Jangan sampai segalanya itu bakal menghantui hidup kita sepanjang usia..
Benar..
Bukan semua mampu berfikir secara bijaksana..
Tapi kita harus juga mempertahankan hak dan maruah kita..
Usah biarkan diri semudahnya diinjak sesuka hati..
Segalanya ada di dalam tangan kita..
Kita yang seharusnya menentukan masa depan kita sendiri..
Bukan orang lain..
Sedar la.. Insaf la.. Cinta itu bukan satu perjudian..
Andai ingin juga berkorban segalanya..
Lakukanlah untuk cinta pada DIA..
Itu yang sewajarnya..
Cinta yang satu pada Yang Maha Esa..
Penentu tempat kita di Syurga..



-AkU-
Syurga Addin...
11:07 pagi...

~Adik aku kawin !! Horeeyyy !!~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Hujung tahun macam ni memang musim orang kahwin..
Penuh kalendar dengan aktiviti macam ni..
Sempat atau tidak je nak hadirkan diri..
Bertarikh 11 December 2010 bersamaan 5 Muharram 1432..
Adik lelaki aku telah menamatkan zaman bujangnya..
Megat Iskandar Muazam Shah atau lebih mesra dengan sapaan Is..
Telah selamat diijab qabulkan dengan Noor Hasmida atau lebih mesra dipanggil Leeya..
Biarpun majlis akad nikah dan bersanding ditemani hujan yang sesekali agak lebat..
Akan tetapi tak mencacatkan majlis yang agak meriah..
Permulaan akad nikah di masjid..
Aku hanya duduk di satu penjuru masjid..
Memerhati kemeriahan akad nikah yang akan diadakan..
Terimbas sewaktu pernikahan aku dulu.. Urmm..
Alhamdulillah, dengan sekali lafaz, mereka selamat menjadi sepasang suami dan isteri..

Dari masjid, kereta aku membawa pengantin ke rumah singgah untuk bersalin baju bersanding..
Kami ramai-ramai duduk berehat sementara menunggu pengantin..
Sambil makan-makan tu sempat la berborak dengan tuan rumah..
Peramah sungguh orang-orang sini..
Sempat lagi mak aku minta sikit buah bacang yang memang lebat kat pokok diorang ni.. Hehe..
Lebih kurang 1 jam menunggu, baru la pengantin siap..
Kami pun berarak la bawa pengantin lelaki jumpa pengantin perempuan kat tengah jalan..
Macam cerita orang kawin yang biasa la..
Dah settle hal tu, kitorang pun satu keluarga besar ni pergi la cari tempat duduk untuk makan..
Mak dengan ayah tiri aku of course la pergi duduk kat meja pengantin..
Aku dengan Incik Hubby duduk dengan adik-adik dan sedara mara yang lain..
Makanan orang kawin memang best !! Superb !!
Yang tak tahannya laksa penang.. Semua diorang masak sendiri..
Pergghhh !! Dah makan nasi, aku sempat lagi belasah laksa semangkuk..
Memang macam pelahap la kan !! Kahkahkah !!
Masa tu pulak masih hujan renyai-renyai..
Perut ni memang tak reti berenti..
Tapi tetap maintain cun.. Makan slow je.. Hehe..
Lepas makan tu, Incik Hubby dah balik kat rumah singgah tadi..
Katanya nak tukar pampers Imad.. Kononnya la kan !
15 minit aku tunggu Incik Hubby, tapi tak muncul-muncul..
Aku pun call dia.. ouh.. rupa-rupanya dia duk berehat kat sana..
Tak apa.. aku teruskan acara majlis..
Time pengantin tengah sibuk bergambar kat dalam bilik..
Aku pun nak enter frame la jugak kan !
Ada orang ingat gambar ni aku ngan Incik hubby.. Hehe.. Nampak muda ke aku ?? haha..

Dah sakan bergambar tu, aku pun cari Incik hubby kat rumah singgah tadi..
Tengah melayan Imad atas buai..

Hehe.. Sempat lagi posing ngan Incik Hubby..

Ni bebudak kat depan rumah tu.. Diorang panggil aku kakak tapi panggil Incik Hubby pak cik.. kahkah !! Mengamuk incik hubby kat bebudak ni..

Time aku kawin dulu, tak ada majlis bersanding ni.. Lepas gian duk atas pelamin.. Hehe..

Banyak lagi gambar.. Malas nak upload..
Actually entry ni patut aku publish bulan 12 tahun lepas..
Atau selewat-lewatnya bulan satu..
Tapi disebabkan terlupa, duduk la entry ni kat dalam draft folder.. Hehe..

Ni la adik aku dan isteri dia..
Semoga berbahagia hingga hujung nyawa..
Jagalah ikatan rumahtangga itu sebaiknya..
Didik isteri agar taat pada perintah Allah..
Dan jadilah pemimpin yang boleh dicontohi..
Semoga menjadi suami dan isteri yang mithali..
Bukan suami dan isteri yang menyesali.. Kehkeh !!
InsyaAllah..


**Majlis ni jugak memberi satu rahmat buat aku.. Aku dan dia dah berbaik semula setelah hampir 5 tahun tidak bertegur sapa.. Alhamdulillah.. Kuasa Allah swt.. Siapa kita untuk menidakkannya ?? Air yang dicincang tak akan putus**


-AkU-
Syurga Addin...
10:27 pagi...

~Aku dan fesbuk !!~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt..

Hari-hari tengok fesbuk durjana ni pun dah buat mata aku makin rabun..
Itu kisah dulu..
Tapi nasib baik tak la addicted..
Sekarang ni seminggu sekali nak sign on pun susah..
Still under control..
Adik-adik aku yang dulunya tak berapa ngam dengan fesbuk ni pun..
Sekarang dah melupakan Myspace..
Hehehe.. Penangan fesbuk durjana ni la..
Hari-hari pun nak kena log in..
Haishhh !!! Jenuh macam ni..
Incik Hubby pun dan senang hati tengok malam-malam aku sibuk dengan blog je..
Kadang-kadang dia yang tanya..
"Malam ni tak tulis blog ke ?"
Kehkeh !! Aku sengih je la..
Bila datang rasa malas tu.. Sepatah ayat pun belum tentu dapat ditulis..
Letak la tangan sampai berjam-jam atas keyboard.. Buat lenguh je la..
Aku dalam proses nak delete account fesbuk..
Rasanya tak ada faedah kut aku kat sana..
Tengok la keadaannya nanti..
Sekarang ni tengah duk save semua album dalam fesbuk tu kat dalam file aku..
Malas dah nak buh gambar kat situ..
Cukup la profile picture yang tak berapa nak jelas tu..
Tak nampak muka lagi bagus kut !! Hehe.. Baru la misteri.. !!



-AkU-
Syurga Addin...
00:17 malam...

Saturday, March 19, 2011

~Keluarga aku ! Part 2~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Ini entry sambungan untuk entry yang lepas..
Cerita pasal keluarga aku..
Kalau sebelum ni aku cerita pasal mak dan abah aku..
Kali ni aku nak cerita pasal adik beradik aku pulak..
Entry ni agak panjang la..
Sebab adik beradik aku ramai.. Hehe..


Kak Long aku.. Shahdattul Ellyta..
Dah tua pun.. dah 41 tahun..Kak Long aku agak blur sikit.. Mudah sangat adik-adik nak tipu dia.. Dia boleh percaya bila kita bagitau, jangan menumbuk bawang, cili atau apa-apa guna batu tumbuk.. Nanti boleh kene batu karang.. Sungguh-sungguh dia percaya.. Maka dia simpanlah batu tumbuk dia kat dalam stor.. Hehe.. Tapi Kak Long aku best.. Boleh dibawa bergurau.. Sporting habis dia nih.. Memang kontra sangat la masa dia muda-muda dulu.. Garang macam king kong !! Kejam macam atuk Hitler !! Haishh !! Yang paling tak bleh lupa, tiap kali dia balik sekolah, aku la yang jadi macai bukakan stokin dia yang busuk giler tu ! Haha.. Sampai sekarang pun aku ungkit citer tu kat dia .. baru dia tau zaman kekejaman dia dulu.. Tapi apa pun, aku sayang Kak Long aku..

Kak Ngah.. Shahdattul Nur Azzillawattee Aqmar..
Aku tak banyak sangat kenangan dengan Kak Ngah, sebab Kak Ngah meninggal masa aku umur 11 tahun.. Yang aku paling ingat dan terkesan dihati.. Hari-hari terakhir dengan Kak Ngah.. Time tu aku kene marah dengan Mama, pasal aku malas nak jahit lubang kat lutut seluar aku.. Mama mengamuk sakan.. Memang kene pukul la aku.. Kak Ngah la pujuk aku.. Aku merajuk tidur atas lantai.. Kak Ngah bentangkan tilam aku lepas tu tepuk-tepuk aku sampai terlena.. Aku takkan lupa kenangan tu sampai bila-bila.. Aku sayang sangat kat Kak Ngah..

Kak Lang.. Shahdattul K.. F..
Kak Lang aku seorang cikgu kat Pekan, Pahang.. Kak Lang aku ni memang islamic orangnya, berjubah dan bertudung labuh.. Aku tak rapat sangat dengan Kak Lang sebab selalu berbeza pendapat.. Dah lama aku tak bercakap dengan Kak Lang.. Biasa la ada perselisihan adik-beradik.. Tapi masa adik aku kawin hari tu, dan ok la.. apa pun jadi, aku sayang Kak Lang jugak..

Kak Yu.. Shahdattul D.. N.. K..
Satu-satunya antara kakak aku yang penah masuk universiti.. Sekarang ni jadi Doktor kat Kuantan.. Masa aku sekolah dulu, time cuti memang best pergi rumah dia.. Boleh jalan-jalan, makan-makan, shopping.. Dia memang tak kedekut.. Masa dia kecik dulu, dia adalah budak yang paling tak cun.. Kehkehkeh !! Tapi bila dah besar, ada la perubahan sikit.. Ye la, dah ada duit kan.. Tapi, apa pun aku sayang Kak Yu..

Kak Ciku.. Shahdattul irma Wirdawattee Ardilla..
Nama cam buah je.. Hehe.. Ini antara kakak yang aku rapat masa aku lepas sekolah.. Boleh kata 80% kisah hidup aku dia tau.. Dia ni memang cekap menyimpan rahsia.. Memang boleh dipercayai.. Benda yang paling aku tak boleh lupa waktu duk bujang dengan dia dulu ialah waktu kitorang eksiden motor time nak pergi kerja.. Pergghhhh !! Memang dasat la time tu.. Pepagi dah eksiden depan bangunan Risda kat Jalan Ampang tu.. Ramai la geng motor yang tolong.. Seminggu lebih kitorang MC.. Dah la kerja sama tempat.. Hehe.. Sekarang ni dia duk kat Ipoh.. Buat bisnes santan.. Kak Ciku kakak yang paling aku sayang..

Kak Mie.. Shahdattul Irmee Heryantee Isyuhada..
Dia ni kira cam glamour girls la kat sekolah dulu.. Ramai la bebudak yang kenal dia time satu sekolah ngan aku dulu.. Asal nampak aku je, mesti tanya dia.. Kiranya aku dapat tempias glamour pasal dia la.. Tapi lepas pindah sekolah, aku dah tak dibayangi dia lagi.. Hehe.. Cuma sekarang ni dia dah tak glamour lagi.. Kehkeh !! Waktu bujang dulu aku duk ngan dia la bertiga dengan seorang lagi kakak.. Tapi dulu dia ni sempoi.. Cuma sekarang ni kitorang dah tak rapat cam dulu lagi.. Masing-masing dah ada keluarga sendiri.. Nak berjumpa pun payah dah.. Dia jadi surirumah sepenuh masa.. Dia duk kat Ampang je.. Aku sayang kak Mie..


Ini antara serba sedikit cerita pasal kakak-kakak aku..
Entry yang berikutnya aku akan ceritakan pasal adik-adik aku pulak..





















Oke.. Gambar tak berapa nak clear.. Biasa la gambar lama..
Berdiri dari kiri, Kak Long, Arwah Kak Ngah, Kak Lang, Kak yu..
Duduk atas kerusi dari kiri, Kak Mie, Arwah mama, papa, Kak Ciku..
Kat depan tu aku la.. hehe..
Yang budak kecik dua orang tu.. Lain entry aku citer..

-AkU-
Syurga Addin...
14:17 petang...

~Keluarga aku ! Part 1~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt...

Selamat hari-hari pada semua..
Rasanya otak aku dah kembali berfungsi seperti sediakala..
Haha.. Maka banyak la idea yang keluar..
Cuma tak tau la boleh bertahan sampai bila.. Hehe..
Untuk entry kali ni.. Aku terasa nak cerita pasal FAMILY aku..
Tapi tak la kesemuanya..
Sebab kalau nak cerita habis..
Panjang la pulak jadinya..
Sebab keluarga aku agak besar la..
Biasa la "keluarga campur".. Haha..
Yang faham ada rezeki la ye !!

OK..ok...

Aku bermula dengan ketua keluarga..

Abah.. Atau Papa.. (dulu panggil Abah, pastu tukar pulak Papa)..
Papa aku dah berumur 65 tahun.. (dah tua pun.. hehe) Papa aku handsome..pada pandangan aku la.. Korang aku tak tau la.. Papa aku seorang PELAKON.. Cerita apa ?? Urmm.. Dah banyak drama yang aku tengok ada muka papa.. Tapi tak payah bagitau la ya.. Hehe.. bangga ke ?? Tak la.. Biasa-biasa je.. Dulu Papa minat dengan politik, tapi dah berenti.. Setakat ikuti perkembangan semasa je.. Papa aku agak conservative sikit.. Papa aku susah sikit nak dibawa berbincang.. Hehe.. Hitam kata dia hitam la.. Tak payah la nak suruh dia cuba tambah sikit kaler lain.. Memang kene hempuk la jawabnya !! Sebelum ni aku tak pernah berani nak tanya atau bincang macam-macam dengan papa.. Tapi semenjak aku nak kawin hari tu, aku dah jadi berani mintak pendapat papa.. Aku juga dah boleh luah perasaan depan papa.. Seumur hidup aku, aku pernah cium pipi papa aku masa Hari Raya tahun 2005.. Tu la first time aku tengok papa menangis depan mata aku.. Huhu.. Tersentuh kalbu aku waktu tu.. Aku pun apa lagi !! Meraung la.. hehe.. Tapi apa pun, aku sayang sangat Papa aku.. Tak ada dia, maka tak ada la aku..

Mak aku..
Tak la muda lagi.. Dah berumur pun.. Mak dah 58 tahun.. Masa muda dulu mak aku macam Latifah Omar.. Cuma tak ada tahi lalat je.. Tak percaya ?? nanti aku buh gambar.. Aku tak tipu !! mak aku sempoi orangnya.. Tapi suka membebel.. Sekarang ni dia asyik membebel sebab aku tak potong rambut anak aku yang dah panjang.. Mak cakap tak elok anak lelaki rambut panjang ! Tapi aku buat muka sardin je.. Mak ugut nak potong rambut anak aku  bila aku hantar ke rumah dia.. Sampai sudah aku tak hantar lagi anak aku ke rumah mak.. hehe.. selamat.. Mak aku juga suka "buat ketupat".. Haha !! Pernah dia missed call aku (suh aku call balik la tu!) Semata-mata nak bercerita.. Sebab dia bosan, rakan ahli mesyuarat tingkap dia balik kampung.. Haha.. Apa la mak ni ! Mak aku dah macam kawan aku je.. Ada juga orang tak percaya tu mak aku, sebab gelagat kitorang macam kawan je.. Hehe.. Tapi tak la melampaui batas.. Urmm... Aku tak pernah lagi dapat cium pipi mak aku time raya.. entah.. Mak aku tak bagi, aku pun tak tanya kenapa.. Tapi apa pun, aku tetap sayang mak aku.. Tak ada dia, maka tak ada la aku..








Ini la gambar mak saye.. Cantikkan ???? Hehe..














Itu untuk waktu ini..
Entry yang lain nanti aku cerita pasal adik beradik aku pulak..
Kalau nak cerita dalam satu entry..
Jenuh la pulak nak membacanya.. Hehe..


-AkU-
Syurga Addin...
13:07 petang...

~Bersalah atau tidak ??~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Petang-petang macam ni hujan turun..
Tengah hari tadi elok je panas..
Tapi siapa sangka ye ? Harapkan panas sampai ke malam, rupanya hujan di petang hari.. Hehe..
Urmm.. Kenapa kita suka salahkan orang lain walaupun terang-terang kesalahan tu berpihak kepada kita ??
Bukan orang lain je, aku pun kadang-kadang macam tu jugak.. Kehkeh !!
Pada pendapat peribadi aku la..
Biasanya orang macam ni..
Yang cuba menegakkan benang yang basah ni.. (termasuk la aku jugak)
Bukan tak tau memang kesalahan diri sendiri..
Tapi sebenarnya keras hati..
Lagi satu tak nak la orang nampak kekurangan atau kelemahan kita..
Tetap akan pertahankan diri walaupun tahu perkara sebenar..
Bukan la susah sangat nak mintak maaf..
Tapi.. Ye la.. Ego dalam hati tu tinggi sangat..
Tu yang nak sebut maaf macam berat sangat..
Tapi aku dah jarang sangat buat perangai macam ni..
Paling kuat pun, bila dah tau aku yang salah..
Aku diam je.. Lepas-lepas tu baru minta maaf..
At least reti gak minta maaf dari buat tak tau je..
Aku tak la tuju kat sapa-sapa entry ni..
Cuma siapa yang makan cili, dia la kena minum air kan..
Takkan la nak menangis mintak orang suapkan air..
Jadi la orang dewasa yang tahu berfikir guna akal..
Bukan guna hati semata-mata..
Dosa dengan Allah, kita boleh solat taubat dan mohon Allah ampunkan..
Tapi dosa dengan manusia..
Kalau orang baik hati, tak kisah kita minta maaf ke tak..
Dia tetap maafkan..
Tapi kalau jenis yang hati macam kita jugak ??
Maka bawa la sampai ke kubur salah kita tu..
Siapa yang rugi ?? Kita jugak..
Cukup-cukup la kita fikir pasal nafsu dan ego diri sendiri..
Sampai masanya kita berubah menjadi yang baru..
Kalau tak, sampai ke sudah tak ada penghujungnya..
Takkan la nak tunggu sampai Izrail datang memanggil baru nak sedar silap sendiri ??
Time tu entah sempat ke tidak..
Nampak gayanya memang tak sempat la..
Haishh !! Aku bercakap untuk diri sendiri jugak..
Aku sedar diri, banyak silap dan salah pada orang lain..
Ye la, kita manusia yang tak pernah sempurna..
Cuma sekali dah silap, sepatutnya kita tak ulang lagi untuk kali kedua..
Cukup la pengajaran yang pertama kali tu..
Belajar dari kesilapan sendiri..
Itu guru yang paling bagus..

**Dengan rendah hati aku minta maaf pada sesiapa yang pernah aku sakiti hatinya dan perasaannya yang disengajakan atau tidak.. Aku sentiasa belajar dari kesilapan.. Tanggungjawab aku meminta maaf, dan hak anda untuk memberi maaf.. Aku tak ada kuasa nak memaksa.. Terpulang pada hati masing-masing**



-AkU-
Syurga Addin...
11:37 pagi...

Thursday, March 17, 2011

~Demam lagi~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt...

Aku demam !!
Kali kedua untuk tahun ni aku demam..
Kepala berat sangat..
Perut rasa tak sedap..
Badan dah sakit-sakit..
Perut rasa lapar, tapi tekak tak nak makan..
Malam tadi pun tak makan..
Sampai la ke tengah hari ni..
Tidur pun tak cukup..
Hati pun tak tenang..
Jiwa kacau !!
Tapi jemari aku gagah lagi main game..
Hahahah...
Tak nak layan perasaan..
Tapi dalam pada ketawa main game..
Mata aku berair..
Masuk habuk ke ??
Eh !! tak la..
Tapi.. tapi.. Perasaan tertekan..
Kenapa ??
Urmm.. Entah la.......
Sebab..
Urmm.. Sebab..




-AkU-
Syurga Addin...
11:00 pagi...

Friday, March 11, 2011

~Imad dah dapat kasut baru !!~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Hari Selasa yang lepas, pagi-pagi lagi aku dapat panggilan dari Jabatan Rehab HKL..
Diorang suruh aku datang untuk ambik kasut Imad yang dah siap..
Janjinya sebulan, tapi lepas hampir 4 bulan baru dapat..
Tak apa la.. Nak buat macam mana.. Bayaran pun tak setinggi hospital swasta..
So, pagi hari Rabu tu aku dah terpacak kat HKL untuk ambik kasut Imad..
Jumpa dengan budak hensem tu lagi..
Janji pukul 9, tapi aku sampai pukul 10..
Ok la tu.. Diorang janji dengan aku pun tak tepati..
Kira macam balas dendam la ni.. Hehe..
Kaki Imad diukur lagi untuk letakkan pelekat kat kasut tu..
Kena tunggu kira-kira 15 minit lagi untuk siap sepenuhnya..







Sempat lagi posing ngan Imad kat ruang menunggu..


















Imad yang boring menunggu sambil menggigit getah !! Kehkeh !!
















Sempat hisap susu lagi sementara menunggu..


















Abang ensem tengah try kasut kat kaki Imad.. Muat ke tak..















Hasilnya.......................... jeng ! jeng ! jeng !




































Aku biar je Imad pakai kasut tu dalam satu jam..
Pasal abang ensem ni cakap, kena tambah satu jam setiap hari..
So, hari ni dah hari yang ke-10.. Maknanya kena pakai 10 jam..
Imad start pakai lepas lunch tadi pukul 1.30..
Pukul 11.30 malam karang baru boleh bukak..
Maksimum kena pakai 12 jam..
Terseksa la jugak aku tengok Imad..
Tak dapat dia bebas berjalan pasal tak selesa dengan kasut tu..
Tak apa la.. Nanti-nanti ok la tu..
InsyaAllah, Imad boleh cepat berjalan bila dah pergi theraphy nanti..


-AkU-
Syurga Addin...
18:27 petang...

Wednesday, March 9, 2011

~Hadirnya dia...~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Sudah lama dia pergi..
Meninggalkan dunia yang sementara ini..
Menghitung detik untuk bertemu PENCIPTA..
Perginya dia 11 tahun yang lalu..
Meninggalkan satu perubahan untuk diri aku..

HADIRNYA DIA...

Waktu itu aku baru mencecah usia 6 tahun..
Bila diperkenalkan aku pada seorang wanita yang perlu kupanggil "auntie"..
Berbadan agak besar, berkulit putih cina, berambut panjang, wajahnya agak garang terhias make up yang bermacam..
Setiap kali bersua, aku dicium dan dipeluk..
Kemesraan dia mengundang keselesaan dalam hati aku..
Biarpun seringkali tertanya mengapa wanita ini begitu rapat dengan abah..
Namun persoalan itu terungkai bila ijab qabul mereka berlaku diwaktu usiaku mencapai 7 tahun..
Takdir Ilahi, siapa kita untuk mempersoalkannya..
Dan panggilan "auntie" itu bertukar kepada "mama"..
Ya ! Aku punya seorang "mak" dan seorang "mama"..
Kehidupan dengan mama tidak la seindah yang disangka..
Kerana selaku anak kecil..
Aku merasakan mama umpama cuba merampas kasih sayang abah kepada aku..
Biarpun keadaannya tidak la sebegitu..
Naluri kecil aku seringkali berasa cemburu dengan mama..
Maafkan aku mama..
Tahun demi tahun hidup bersama mama..
Segala keperluan aku cukup dijaga oleh mama..
Aku antara kanak-kanak bertuah bila setiap kali raya..
Berpasang baju baru dan perhiasan dibeli mama..
Semata-mata untuk aku nampak cantik dan kemas dihari raya..
Tak cukup bersyukurkah aku ?
Ya, kerana hati aku masih lagi terseksa..

PRASANGKA...
Bila sahaja seorang anak perempuan mama lahirkan..
Terasa seluruh kasih sayang abah dan mama diserahkan buat anak itu.. adikku..
8 tahun menjadi anak bongsu membuatkan aku berkecil hati dengan kehadirannya..
Tiada lagi perhatian dan kasih sayang buatku..
Ternyata hanya aku yang prasangka..
Maafkan aku mama..
Tahun demi tahun mama menghadiahkan aku 2 orang lagi adik perempuan..
Aku terasa semakin jauh dengan abah dan mama..
Segala-galanya diserahkan kepada mereka bertiga..
Aku ?? Diberi tanggungjawab untuk mengasuh adik-adik..
Argghhh !! Hati kecilku selalu memberontak..
Namun tak pernah terluah walau sedikit pun dihadapan mereka..
Biarpun cemburu dengan adik-adik, namun masih terselit perasaan sayang sebagai seorang kakak..
Manakan tidak..
Aku yang menjaga dan mengasuh mereka dari sejak lahir..
Aku yang menyuap makanan ke mulut mereka..
Aku yang memandikan mereka..
Aku yang menidurkan mereka..
Aku yang menjaga pakaian mereka..
Semua ini membuahkan perasaan kasih dan sayang buat mereka..
Biarpun aku cuba menafikannya..
Sewaktu usia aku 12 tahun..
Aku tinggalkan mama untuk bersama mak..
Tak lama, 2 tahun sahaja aku berkesempatan dengan mak..
Dan aku kembali bersama mama semula..
Biarpun begitu.. Mama tetap menerima aku sebagai anaknya..
Layanan mama masih sama biarpun aku sudah pandai memberontak melalui gerak bahasa tubuh..
Biasa la, darah remaja yang sedang panas..
Aku tahu, aku banyak membuatkan mama kecil hati dan terasa hati..
Namun mama tetap menjalankan tugas sebagai seorang ibu..
Maafkan aku mama..
Ouh ya, mama juga telah melahirkan seorang adik lelaki untuk aku..
Satu-satunya anak lelaki dalam hidup mama..

AKU PERGI LAGI...
Aku mulai memahami perasaan mama sewaktu aku ditingkatan 4..
Dan sekali lagi aku tinggalkan mama untuk bersama mak..
Sewaktu aku  menduduki SPM, aku menumpang sekejap dirumah mama yang berdekatan dengan sekolah..
Setelah habis peperiksaan, aku terus pergi..
Kali ini aku tinggalkan mama dalam keadaan mama sakit..
Dan waktu ini aku sangat jarang bertemu mama..
Sementelah mama juga sudah berpindah ke Melaka dengan abah dan adik-adik..
Dan ketika itu aku tak lagi berjumpa mama..
Aku sudah lama mengetahui tentang penyakit mama..
Namun tak pernah aku tahu betapa menderitanya mama..

KASIH ITU KEMBALI MENGHUNI...
Kemuncak penderitaan mama aku ketahui ialah sewaktu mama dimasukkan ke HKL..
Setiap hari aku bersama seorang kakak melawat mama..
Tak tertahan airmata aku mendengar keluhan hati mama..
Disitu mama luahkan segalanya..
Disitu aku memahami mama..
Disitu kemaafan mama pohonkan..
Disitu kemaafan aku hulurkan..
Disitu dendam dihati aku terlerai..
Disitu kasih sayang aku untuk mama mulai mekar..
Disitu aku menyedari segalanya terlewat..
Dari keadaan mama, aku tahu masa untuk mama tak banyak yang tinggal..
Dan masa untuk aku juga hampir tiada..
Mama dibawa pulang ke rumah abangnya..
Saat itu airmata aku tiada lagi..
Aku relakan pemergian mama..
Biarpun ini yang terakhir aku menatap wajah mama..
Namun di wajah itu terukir kedamaian dan ketenangan..
Amanat terakhir mama untuk menjaga adik-adik, aku pegang hingga sekarang..
Akan tetapi, aku hanya manusia yang tidak pernah sempurna..
Mereka juga insan yang punya kekurangan dan kelemahan..
Maka, disitu aku hampir gagal..
Jasad mama disemadikan di Tanah Perkuburan Jalan Kuari, Cheras..
Sudah sekian lama aku tidak "mengunjungi" mama..
Namun setiap ketika ada doa untuk mama yang aku titipkan lewat solat..
Suatu detik nanti, akan kuhadirkan jua diriku ke sana..
Menyusuri kenangan diwaktu mama masih bersama..
Akan kuceritakan kisah sepanjang peninggalan mama..
Kisah aku, abah dan adik-adik..
Biarpun mama tak mampu mendengar..
Biarkan.....
Bersama doa dan harapan moga ditempatkan mama bersama para muslimin..
Ingin juga aku titipkan kata-kata..
"Selamat Ulang Tahun Buat Mama Yang Ke-53 Tahun"..


**...Melalui mama aku belajar menjadi insan yang tabah, sabar, cekal, berusaha, yakin, tidak putus asa, memberi dan menerima dan pelbagai lagi.. Yang pentingnya, melalui mama aku belajar untuk memaafkan dan melupakan dendam.. Mama mengajar aku erti hidup.. Aku kini bukan lagi aku yang dulu.. Maafkan aku mama.. Hingga hujung nyawa, aku tetap menyayangi mama sama seperti ibuku sendiri...**


-AkU-
Syurga Addin...
12:17 tengah hari...

Tuesday, March 8, 2011

~Bila Imad bertukar menjadi Little Monster !!~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Hari yang sangat menyedihkan..
Dan membuatkan hati aku marah tak terkira.. Geram pun ada..
Tapi terus sejuk dan tak jadi marah..
Bila tengok muka kesian Imad..
Apa yang Imad buat ??
Sila tengok gambar kat bawah ni..

Ini la keadaan cermin mata aku bila digigit Imad ! Kuat betul gigi dia..




















Memang dah tak bleh pakai langsung !! Haishhh !!


Cermin mata ni la aku guna bila nak tengok tv dalam bilik..
Nampaknya lepas ni kalau nak tengok tv, terpaksa duduk depan tv.. Tak bleh baring atas katil..
Baru boleh baca subtitle atau pun tengok gambar clear sikit..
Kalau tak, terpaksa kecikkan sikit mata ni, baru nampak..
Aduiiiii !! Nak drive time malam atau pun hujan dah agak susah la pulak..
Ni la susahnya kalau orang rabun..
Banyak benda tak bleh buat tanpa cermin mata..
Nanti-nanti la aku pi betulkan.. (entah bila la tu !!)
Ini la akibatnya bila Little Monster ni dah pandai memanjat..


-AkU-
Syurga Addin...
22:57 malam...

~Adilkah kita ??~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Semalam.......
Usai solat, aku termenung seketika..
Aku terfikir satu persoalan dan situasi..
Waktu awal-awal kawin dulu..
Seringkali aku persoalkan keadilan suami antara aku dan madu..
Urmm.. Itu perkara biasa dalam institusi keluarga yang berbilang peringkat (poligami).. Hehe..
Tapi, lama kelamaan persoalan itu hilang dan tak pernah timbul dipihak aku..
Cuma baru semalam aku terfikirkan tentang itu..
Andai kata soal itu ingin aku tanyakan lagi pada suami..
Aku harus bertanyakan pada diri sendiri dulu..
Cukup adilkah aku selama hari ini ??
Adil pada siapa ??
Adil pada orang sekeliling aku..
Adil pada suami..
Adil pada keluarga..
Adil pada anak-anak..
Adil pada teman-teman..
Dan yang pentingnya..
Cukup adilkah aku pada diri sendiri ??
Bagaimana nak dikira keadilan pada diri sendiri ??
Adilkah aku pada perasaan sendiri ?
Adilkah aku pada hati sendiri ?
Adilkah aku pada tubuh badan sendiri ?
Adilkah aku pada minda sendiri ?
Adilkah aku pada keseluruhan diri sendiri ?
Apa kaitannya ??
Ya.. Ada kaitannya..
Adilkah aku pada perasaan, bila aku selalu merasa syak wasangka pada orang lain..
Maka merosakkan perasaan aku sendiri..
Adilkah aku pada hati, bila selalu ingin orang menjaga hati aku..
Tapi aku sendiri membiarkan hati merasa resah dan gelisah..
Maka melukakan hati sendiri..
Adilkah aku pada tubuh badan sendiri, bila termenung memikirkan perkara bukan-bukan hingga mengabaikan kesihatan dan makan minum..
Maka membiarkan penyakit bermaharajalela..
Adilkah aku pada minda, bila selalu memikirkan perkara negatif tanpa mahu menimbang balik dengan perkara positif..
Maka membuatkan fikiran aku jadi tidak tenteram..
Adilkah aku pada keseluruhan diri sendiri, bila seringkali menyalahkan orang lain untuk setiap keadaan tanpa mahu muhasabah diri sendiri..
Maka jadilah aku orang yang bongkak, egois dan mementingkan diri sendiri..
Ini apa yang aku fikirkan sepanjang petang di tepi pintu kaca sambil memandang butir-butir hujan yang tidak jemu membasahi bumi..
Lantaran itu suka untuk aku ingatkan kita semua termasuk diri aku sendiri..
Andaikata ada ketika ingin kita persoalkan tentang diri orang lain..
Pergilah duduk atau berdiri dihadapan cermin..
Dan renunglah sepuasnya..
Muhasabah diri sendiri sebelum meneliti diri orang lain..
Jangan terus-terusan menghukum orang lain tanpa merenung sedalamnya pada diri kita sendiri..
Telah Allah swt jadikan manusia ini tidak sempurna..
Pasti ada kekurangan dan kelemahan..
Terima la segala yang diberi oleh PENCIPTA..
Sebagaimana orang lain menerima diri kita..
InsyaAllah.......


P/s : Bila aku luahkan pada suami apa yang aku fikirkan.. katanya "Baguslah kalau boleh fikir macam tu, tak la peningkan kepala abang".. Aku jawab.. Semua tu aku belajar dari pembacaan.. Maka jangan marah bila rumah jadi macam library.. bacaan itu la juga yang banyak mematangkan aku.. (Pssttt !! Ada sape-sape nak hadiahkan aku buku ?? Aku sudi je terima.. Hehe..)


-AkU-
Syurga Addin...
19:47 senja...

~Filem Kelantan !!~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum...

Hari ahad yang lepas, sewaktu menunggu Incik Hubby balik dari utara..
Aku sempat menonton filem Wayang..
Entah kali keberapa agaknya..
Lakonan mantap eman Manan, Ida Nerina, Zulhuzaimy dan pelakon baru (waktu tu la) Mas Muharni..
Serta dibantu dengan watak-watak tambahan yang lain..
Kisah mengenai perjuangan seorang pemain Wayang Kulit..
Apa yang aku nampak ialah Kisah Kemanusiaan..
Wayang kulit itu sekadar menjadi tema atau tajuk cerita..
Sepanjang aku menonton cerita-cerita Melayu.. Maksud aku filem..
Ada dua Filem dialek Kelantan yang aku sangat minati..
Pada pendapat peribadi aku, punyai kelainan dalam menterjemah cerita ke layar perak..
Yang pertama Jogho dan Wayang yang kedua..
Jogho adalah karya pengarah tersohor U-Wei Saari diadaptasi dari Novel Juara karya S.Othman Kelantan..
Garapan yang sangat baik !! Tahniah untuk U-Wei.. (Biarpun filem ni dah lama)
Ini antara filem yang membariskan pelakon yang hebat..
Antaranya Khalid Salleh, Adlin Aman Ramli, Ijoy Azahari, Normah Damanhuri, Sabri Yunus, Liza Rafar dan pelakon yang lain..
Biarpun pada awal tontonan aku agak tidak berapa faham bahasa yang dituturkan..
Tapi lama kelamaan aku faham keseluruhan cerita..
Aku tak pernah bosan walau menontonnya berulang kali..
Dua cerita ini berkisarkan masyarakat dan budaya rakyat negeri Darul Naim..
Biarpun Jogho itu lebih kepada masyarakat di Thailand..
Tapi ada juga berkait dengan negeri Cik Siti Wan Kembang..
Dulu aku cukup jaga vcd Jogho ni.. Ye la masa tu mana popular dvd ni..
So, yang ada hanya vcd..
Tapi entah malaun mana yang ambik lepas tu tak pulang balik..
Nampaknya terpaksa la aku cari balik kat kedai..
Itu pun kalau ada lagi..
Aku bukan suka sangat menonton wayang filem Melayu..
Bukan tak nak support filem-filem Melayu yang ada..
Tapi pada aku, filem yang banyak terbit di pasaran sekarang..
Lebih kepada filem untuk suka-suka..
Filem cinta, hantu, puaka, muda mudi dan yang sewaktu dengannya..
Aku tak mampu untuk berfikir bila menonton filem sebegini..
Aku bukan mencari mesej dalam sesebuah filem..
Tapi sekadar memandang dan memahami hasil seni yang ditonjolkan..
Pada aku filem hanya untuk hiburan dan bukan penyampai mesej..
Kalau nak cerita pasal mesej, baik buat poster besar-besar dan tampal di sepanjang jalan..
Boleh baca hari-hari..
Tak perlu bayar atau beratur bila nak tengok mesej dalam filem..
Kebanyakan orang pergi tengok wayang, bukan nak tau mesej dalam filem..
Tapi sekadar nak berhibur..
Oke, aku dah melalut..
Aku rasa la.. Aku antara golongan minoriti yang suka menonton filem sebegini..mungkin..
Majoriti lebih suka menonton filem yang sekarang tengah hangat kat pasaran..
Filem yang mengangkat tema budaya dan masyarakat Malaysia amat jarang mendapat tempat yang tertinggi..
Kenapa ? Mungkin sebab tak kena dengan citarasa orang Malaysia..
Ye la.. Nak buat apa menonton kisah masyakat di Malaysia..
Sedangkan kita dah pun berada di Malaysia..
Tapi bukan semua budaya dan masyarakat di Malaysia kita tahu dan faham..
Budaya setiap negeri kan berlainan.. Itu pendapat peribadi aku la..
Kalau tak setuju, boleh buat entry kat blog masing-masing.. Hehe..
Aku masih lagi tertunggu-tunggu filem sebegini nak keluar wayang..
Sebab aku pun dah lama tak tengok wayang.. Huhu..


p/s : Tau tak sewaktu filem Jogho keluar, ianya ditayangkan hanya di 12 pawagam seluruh Malaysia kecuali Perlis, Melaka, Terengganu, Sabah dan Sarawak.. Tapi Jogho tetap hebat !!

Ouh !! Bukan sebab Incik Hubby ore kelate, tapi aku aku memang suka menonton filem yang menampilkan dialek negeri.. Tapi biarlah pelakonnya memang mahir akan loghat sesebuah negeri tu.. Jangan main tangkap muat je !!



-AkU-
Syurga Addin...
15:47 petang...

Saturday, March 5, 2011

~Salahkah aku ??~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Hmm.. Susah nak ajak orang ke arah kebaikan..
Macam-macam yang dikatanya kita..
Bukan nak ajak buat benda jahat..
Itu pun masih lagi curiga dengan kita..
Manusia harus berubah ke arah kebaikan..
Takkan selamanya kita nak duduk di tahap yang lama..
Makin lama kita hidup patutnya makin kita berubah..
Takkan la tunggu dah nazak baru nak berubah ??
Ceritanya begini..
Semalam hampir waktu maghrib..
Aku terima satu sms dari M..
Bertanya tentang salah seorang saudara aku A..
Sms yang pertama dan kedua aku jawab..
Hingga la yang ketiga aku biarkan tak berjawab beberapa ketika..
Usai solat aku capai Kitab Fazaile-Amal..
Sebelum tu aku reply sms tadi..
Tulisan aku berbunyi.. :-


Maghrib begini lebih baik baca kitab dari bercerita keburukan orang lain.. 


Kejap tu dia reply sms aku.. :-

Saya tengah uzur.. Ingatkan dapat la tau cerita sebenar dari orang yang bertanggungjawab dan beriman macam awak.. Rupanya tak..


Hah ?? Tercengang jap aku baca sms dia.. Aku pun balas lagi.. :-

Kut mana nak ukur tahap tanggungjawab dan keimanan seseorang ?1 keaiban orang kita buka.. Nanti Allah buka 10 keaiban kita.. Berdoa saja la moga dia kembali ke pangkal jalan.. Itu yang sebaiknya..

Sebab aku malas nak layan.. Nanti akan panjang berjela ceritanya..
Lagipun apa guna kita mengumpat saudara sendiri..
Sms aku tadi dibalas pendek sahaja.. Macam marah je bunyinya.. Hehe..
Aku biarkan saja.. Lebih baik aku baca kitab..

Petang tadi aku terima sms dari saudara yang lain, C..
Katanya dia terima sms dari M mengadu tentang aku..
M kata sudah la aku tak nak cerita hal yang sebenarnya..
Lepas tu pura-pura alim.. (ni kes aku suruh baca kitab la ni)
Arggghhhh !! Rasa nak tercabut mata aku membaca..
Tang mana kita nak tau alim dan berimannya seseorang tu ??
Aduhhhh...... Tak tau la nak cakap apa lagi..
Betul la.. sukar sebenarnya nak berdakwah kalau kita tak sabar..
Lebih-lebih lagi kepada saudara sendiri..
Bila kita cerita pasal agama sikit, mula la kata kita pura-pura alim..
Ouhhh !! Ini la sikap yang sukar dikikis dari pemikiran kita..
Susah betul nak pandang sesuatu perkara itu dari sudut positif..
Biar la orang nak kata apa pun..
Yang penting Allah swt tahu apa niat kita..



-AkU-
Syurga Addin...
18:07 petang...

~Aku public/stage phobia ??~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Aku tengah belajar main gitar lagu Bila Cinta by Gio..
Alaa.. Lagu OST Legenda Budak Setan tu..
Banyak kali dah nyanyi lagu tu..
Tapi tak pernah hafal lirik.. Hehe..
Alaa.. Bukan penting pun kan..
Ada member suruh aku record dan publish kat Fesbuk atau Youtube..
Ouhhhhhh no !!! Jangan harap la..
Antara kelemahan aku ialah..
Aku ni public dan stage phobia.. Haha..
Nampak je macam aku ni friendly dan banyak cakap..
Tapi memang agak segan untuk bercakap depan public ataupun atau pentas..
Bukan tu saja.. Nak ambik gambar atau pun rakam video pun bukan la perkara mudah..
Setakat ambik gambar sendiri atau pun dengan adik beradik.. Boleh la..
Kalau suruh orang lain ambikkan gambar..
Muka aku boleh jadi macam orang nak nangis..
Entah la.. Memang sejak kecik lagi dah macam tu..
Aku ingat lagi masa aku umur 7 tahun..
Aku masuk pertandingan melukis dan mewarna kat Pasar Besar Cheras..
Disebabkan bakat melukis memang ada dalam diri aku..
Maka, aku dapat tempat pertama.. Hehe.. bangga sikit..
Masa nak ambik hadiah tu, aku rasa muka aku macam dah kembang..
Dapat piala tu, terus aku lari kat Kak Long yang tengah tunggu kat bawah pentas..
Air mata dah meleleh kat pipi.. Kenapa aku nangis ?? Entah.. Aku pun tak tahu..
Lepas tu aku dah serik nak masuk pertandingan apa-apa lagi..
Bukan takut kalah, tapi takut menang dan kena naik pentas ambik hadiah..
Haishh !! Orang macam ni pun ada.. Hehe..
Tapi bila dah naik sekolah menengah, aku cuba jugak berjinak-jinak dengan pertandingan..
Kononnya nak beranikan diri la duk kat atas pentas..
Aku masuk pertandingan pantun dan baca sajak..
Menang la jugak..
Masa Tingkatan 4 aku masuk pertandingan drama pentas..
Aku tulis skrip dan aku arahkan.. Tapi orang lain yang berlakon..
Tajuk drama pentas tu "Perempuan Joget"..
Aku cuma jadi pak pacak je.. Enter frame sikit-sikit..
Tak sangka drama aku menang tempat pertama seluruh Tingkatan 4..
Masa nak ambik hadiah tu, satu badan aku menggigil..
Tak sanggup nak naik pentas, aku suruh member tolong ambikkan.. Kehkeh !!
Satu cerita lagi masa tu aku join Kelab Setia anjuran Kementerian Penerangan..
Adalah diorang anjurkan pertandingan pidato kawasan Parlimen..
Cikgu Sejarah aku nama dia Cikgu Rosli..
Dia yang sepatutnya jadi pemidato.. Yang tak bestnya, dia suruh aku tulis teks.. Cesss !!
Urmm.. kira dasat jugak la aku.. Cikgu suruh aku tulis teks untuk pidato..
Anak murid tulis teks pidato untuk cikgu ??? Huh !! Tak percaya.. Hehe..
Tapi last minit cikgu tu tak jadi masuk bertanding..
Maka nama aku diletak sebagai pengganti..
Macam-macam perasaan yang aku rasa masa tu..
Pagi hari pertandingan tu baru aku terkial-kial hafal teks..
Masa tengah mandi, gosok baju, makan dan on the way ke sekolah..
Mata aku masih lagi membaca teks.. Huh !! Susahnya nak menghafal..
Sampai kat sekolah aku tak bercakap dengan sesiapa pun..
Takut darah gemuruh aku sampai.. Mau pengsan atas stage !! Naya !!
Masa tu aku ingat lagi, aku pakai baju kurung batik warna biru putih dan tudung putih..
Bila sampai giliran aku, aku pun naik pentas dengan bismillah tak lepas dari mulut..
Alhamdulillah, separuh masa persembahan aku tu memang berjalan lancar..
Tapi bila pertengahan tu, otak aku jammed !!
Semua tu jadi bila tiba-tiba aku jadi malu pada crowd yang ramai duk tengok aku sorang-sorang kat atas stage..
Aduhhhh !! Aku stop kejap, pandang lantai.. Tarik nafas panjang-panjang..
Then aku sambung balik.. Nasib baik kat depan aku tu macam ada skrin duk tayang teks aku..
Alhamdulillah, aku dapat habiskan ucapan aku dengan jayanya !! Bravoooo !!
Dan yang bestnya ialah, aku menang tempat pertama mengalahkan juara 3 tahun berturut-turut.. Kehkeh !!
Masa makan dengan juri tu, aku cuba-cuba tanya kat salah sorang juri tu..
Best ke aku berpidato ?? Dia jawab..
Kalau la waktu kita tengah berucap, dan orang yang kat bawah rasa meremang je bulu diorang..
Maka ucapan kita bagus la kiranya..
Maknanya ucapan aku bagus la.. Hehe.. Bukan la nak berlagak..
Tapi juri tu yang cakap macam tu..
Itu la kenangan aku dan pentas waktu di Sekolah Menengah..
Lepas dari tu, aku tak pernah lagi join apa-apa pertandingan pentas..
Cukup la sampai situ je..
Sampai sekarang pun aku masih lagi phobia dengan pentas dan crowd..
Tak tau la macam mana nak jadi berani..



-AkU-
Syurga Addin...
10:37 Pagi...

Tuesday, March 1, 2011

~Aku nak tidur !!~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum...

Mata dah pedih-pedih rasanya..
Aku hanya sempat tidur dalam kurang dari 1 jam..
Semuanya kerana Imad yang tak boleh tidur..
Aku tunggu Imad tidur dari malam sampai la ke pukul 3.30 pagi..
Akhirnya aku yang tertidur.. Zzzzzz..
Sempat tidur lebih kurang setengah jam lebih je..
Bila aku sedar yang Imad cuba panjat keluar dari katil dia..
Arrggghhhh !!!! Dengan mata yang separuh terbuka tu..
Aku angkat Imad tidur dengan aku..
Aku himpit kaki dia dengan kaki aku..
Hehe.. Biar dia tak dapat bergerak..
Lepas tu kesian la pulak.. Kut la kat Imad nak cakap berat kaki aku.. Tapi tak pandai..
Tangan dia je tepuk-tepuk kaki aku.. Aku faham la, dia nak cakap berat..
20 minit berkeadaan macam tu, Imad tetap tak tidur..
Aku angkat Imad letak balik dalam katil dia..
Aku pun layan movie kat tv..
Aku rasa dah nak dekat Subuh baru Imad tidur..
Tapi mata aku pulak tak nak pejam..
Usai Subuh, aku cuba jugak lelapkan mata barang sejam dua..
Tapi hasilnya....................... Aku terpaksa tengok apa sahaja cerita kat tv..
Sampailah pukul 7 lebih tiba-tiba Imad bangun balik..
Urmm.. Aku rasa something..
Biasanya kalau Imad buat perangai macam ni mesti ada benda nak jadi kat dia..
Makanya aku kena lebih kerap perhatikan Imad..
Takut sawan Imad datang balik..
Ubat sawan Imad pun dah tinggal untuk satu hari je..
Belum sempat lagi nak ke HKL untuk buat appointment baru..
Harap-harap Imad tak akan diserang sawan..
Sekarang mata aku dah mula nak tertutup..
Tapi bila memikirkan anak akan balik sekolah pukul 10.30 kejap lagi..
Terpaksa aku tangguhkan dulu aktiviti tidur aku..
Lepas Zohor la nampaknya aku boleh tidur..


-AkU-
Syurga Addin...
09:27 pagi...